5 internasjonale møteplasser som eventplanleggere bør kjenne til


5 internasjonale møteplasser som eventplanleggere bør kjenne til

Helene Stokke | 14. feb 2017
7 minutter lesetid


Det arrangeres mange nyskapende konferanser og eventer verden over. Her er fem av dem som er verdt å få med seg.

 

wef.jpg

 

Ifølge en rapport lagt frem av Global Business Travel Association hadde forretningsreisende over hele verden i 2015 et totalforbruk på over 1,2 billioner dollar, altså like i underkant av 10 billioner norske kroner. Det utgjorde en økning på 5 prosent fra året før. Samfunnsvitere sier at veksten dels kommer av «en verden som i økende grad kobles sammen» og utviklingen av elektroniske betalingssystemer, noe som gjør det lettere å planlegge reiser.

Denne veksten er synlig på mange internasjonale konferanser og varemesser, som opplever økning både i antall fysiske deltakere og engasjement via virtuelle plattformer og sosiale medier.

Her har du fem eksempler på arrangementer som er nyskapende:

 

Mobile World Congress

Mobile World Congress (MWC) er verdens største messe for mobilkommunikasjon og et viktig tilbud for norske aktører som vil i kontakt med det virkelig store markedet. I februar 2016 markerte messen sitt 30-årsjubileum, med et fire dager langt event i Barcelona. Over 100 000 mennesker fra 204 land deltok.

Mobilmessen arrangeres av GSMA (en global interesseorganisasjon for mobilnettoperatører og leverandører av utstyr og tjenester for mobilkommunikasjon) og er blitt kjent som stedet man drar til for å fange opp nye trender i en bransje som utvikler seg i høyt tempo.

Messen har et utstillingsområde som rommer ni haller og et dusin uteområder, hvor over 2200 bedrifter avholder tekniske sesjoner med demonstrasjoner av virtual reality, apper, 3D-printing, nyutviklede håndsett, og mere til. Det er et yrende liv, med konferanser, seminarer og nettverksarenaer. Innovasjon Norge og IKT-Norge samarbeider om den norske fellespaviljongen med utstillere, hvor det er nykommere, vekstselskaper og mer erfarne selskaper. De får en ypperlig plattform for å synliggjøre seg og knytte kontakter, samtidig som det styrker Norges posisjon som en ledende leverandør innenfor mobilteknologi.

I 2016 kunne messen skilte med 374 foredragsholdere, blant annet Facebook-høvding Mark Zuckerberg og toppsjefen i BuzzFeed, Jonah Peretti. Andre innslag som var verdt å få med seg, var Innovation City. Der kunne deltakerne få se hvordan mobilteknologien endrer måten folk gjør ting på, både i hjemmet og på jobb. Pluss 4YFN (Four Years From Now), hvor mobilgründere fikk møte investorer, inkubatorer og konsern.

Kommende Mobile World Congress arrangeres fra 27. februar til 2. mars i år.

 

Web Summit

Konferansen Web Summit ble dratt i gang i Dublin i 2010 og var ment som et møtested for noen hundre stykker fra det lokale startup-miljøet. I dag er det Europas største, og en av verdens største, tech-konferanser. I 2016 ble konferansen holdt i Lisboa, med 53 056 besøkende og over 1500 startups fra mer enn 150 land. Markedsdata- og nyhetsbyrået Bloomberg har beskrevet Web Summit som «Davos for nerder».

Etter hvert som konferansen har blitt større og større for hvert år, har arrangørene lagt til nye underkategorier, så som HealthTech Summit, Fashion Summit, Money Summit og til og med Surf Summit. Konferansen får mye kred for å ha interessant innhold og et bredt utvalg av foredragsholdere – blant annet grunnlegger av Tesla og SpaceX, Elon Musk, U2s Bono og toppsjef i Tinder, Sean Rad – men den er kanskje mest kjent for det som skjer etter at programmet er slutt for dagen.

Rundt omkring på utestedene i vertsbyen foregår det fester til langt uti de små timer, og disse kalles «Night Summit». Arrangørene sier at en slik uformell setting ikke bare handler om å ta seg en halvliter med andre deltakere – det legger også til rette for verdifull nettverking og mingling.

Kommende Web Summit arrangeres fra 6. til 9. november i år, i Lisboa.

 

Den internasjonale kreativitetsfestivalen i Cannes

I juni hvert år møtes 15 000 ledere, gründere og kreatører fra reklame- og kommunikasjonsbransjen på verdens største reklamefestival: den internasjonale kreativitetsfestivalen Cannes Lions. Festivalen, som strekker seg over åtte dager, er en miks av seminarer, gallaer, workshops, masterclasses, nettverkingsmuligheter og utdelingen av Lions-prisene. Det kommer inn over 43 000 reklamebidrag, i kategorier som creative effectiveness, film, entertainment og product design.

De store merkenavnene vet at Cannes Lions er en møteplass hvor man ikke bare får treffe på storkanonene innen kreativ markedsføring, men hvor man også blir sett. Derfor steller mange i stand aktiviteter utenom hovedarrangementet. I 2016 stod Facebook bak eventet «Facebook Beach» på et strandhotell, hvor man kunne prøve ut tai chi, smake på ost og vin og delta i diskusjoner om temaer som «360 Video and Spatial Storytelling at the Speed of Feed.» Lignende opplegg på lokaliteter ved strandkanten ble arrangert av YouTube, Spotify og Twitter.

Kommende Cannes Lions arrangeres fra 17. til 24. juni i år.

 

World Economic Forum (Verdens økonomiske forum)

Hvert år i januar tar 2500 maktmennesker fra akademia, medier, næringsliv og politikk seg fri fra en stram timeplan for å møtes ansikt til ansikt i en billedskjønn og avsidesliggende by høyt til fjells. Nemlig alpebyen Davos i Sveits, hvor gigantarrangementet World Economic Forum (WEF) arrangeres over fire dager. Også kjent som årets største minglemøte for de rike og berømte. På agendaen står seminarer og diskusjonspaneler om globale utfordringer som fattigdom, terrorisme og klima/miljø.

Blant de mange notabiliteter som har klippekort på Davos-møtet, er Bill og Melinda Gates (Bill and Melinda Gates Foundation) og FNs generalsekretær. I år stod kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit på deltakerlisten, i likhet med NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg.

Arrangementet byr på rundt 400 seminarer, men vel så viktig er den uformelle praten i pausene og om kvelden. Årets møte, som nylig ble arrangert (fra 17. til 20. januar), var det 47. i rekken og det største hittil. Hele 3000 deltagere fra 99 land deltok.

 

Les mer: 8 grunner til at selv profesjonelle eventplanleggere bruker Proviso

 

Hannover Messe

Hannover Messe er verdens klart viktigste (og største) messe innen industri og teknologi. I 2016 ble messen åpnet av president Barack Obama og forbundskansler Angela Merkel, og hadde over 190 000 besøkende og 5200 utstillere. Utstillerne demonstrerer det nyeste av systemer for produksjon, prosessautomatisering, systemløsninger, energiforsyning, og dessuten banebrytende automatikk for mobilitet og fremdrift.

Messen samler ulike fagkategorier, og skaper på den måten en unik plattform for møter på tvers av teknologiske avdelinger som vanligvis er adskilte.

I tillegg til over 1500 fagsesjoner innen kategorier som Industrial Automation, Energy, Digital Factory, Industrial Supply og Research & Technology, byr messen på interaktive opplevelser som «Integrated Energy Plaza». Her viser aktører fra hele verden frem det siste innen fornybare og konvensjonelle løsninger for energiforsyning, -overføring, -distribusjon og -lagring.

Kommende Hannover Messe arrangeres fra 24. til 28. april i år.

 

New call-to-action

LES OGSÅ:

 

5 internasjonale møteplasser som eventplanleggere bør kjenne til
Skrevet av Helene Stokke

Helene er daglig leder i Proviso AS og har over tjue års erfaring fra reiseliv, hotell og arrangementer, med system som hovedfelt. Helene har en lidenskap for kundeservice og har vært med på å utvikle store deler av Provisos deltaker- og påmeldingssystem. Helene var tidligere leder for Customer Success Team i Proviso. Som daglig leder er hennes primæroppgave å videreføre og videreutvikle selskapet til en klar markedsleder i kategorien meeting management. Ved siden av jobb er Helene engasjert i langrennsmiljøet i Drøbak og er ofte å finne på en skiarena på Østlandet.

Andre leste også