Skip to main content

Sender du mange epost-invitasjoner og ønsker å fremstå som profesjonell og moderne? Da er det viktig å følge trender og utviklingen generelt. Her er de viktigste trendene for epost-design i 2017.

E-post har kommet for å bli og har fått en solid førsteplass når det gjelder å kommunisere med én eller flere på en effektiv og målrettet måte.

Ved hjelp av gode verktøy kan designere nå produsere avanserte e-poster med personlige tilpasninger. Men husk at alle får mange e-poster hver dag, og ofte er lite bedre enn mye. Skal du derfor skille deg ut fra mengden må det være av positive grunner.


Dette er de viktigste trendene for epost-design i 2017:


Minimalistisk

Den minimalistiske stilen er fortsatt en viktig trend, og er likt av mange fordi den nettopp er så enkel og stilren. Denne stilen fungerer med de fleste typer innhold og setter budskapet i fokus. (kilde)
Stilen byr på:

  • Mye luft
  • Pen typografi
  • Et ryddig og enkelt design

Det er også enkelt å tilpasse den minimalistiske e-posten til ulike enheter som mobil og nettbrett.

Interaktivt

Hvorfor ikke la mottakeren ta del i en større epost-opplevelse? (kilde)

  • La mottakeren klikke seg rundt i e-posten og gi dem muligheten til å lese mer om det de er mest interessert i
  • Bruk fargerike og spennende infografikk til å presentere viktig informasjon
  • Sett inn bilde-karuseller slik at du får vist frem flere bilder uten at e-posten blir for lang
  • Link til sosiale media 

Sjekk blant annet denne artikkelen fra HubSpot.

Video

Video og animasjon blir en stadig mer populær måte å presentere informasjon på. Skal du holde et arrangement? Presenter arrangementet i en kort film i epost-invitasjonen.

Du kan eksempelvis gjøre det ved å:

  • Vise filmklipp fra tidligere arrangementer
  • Inkludere intervjuer med arrangører og deltakere

Store bilder

Bilder er ofte noe av det første leseren legger merke til, og det er derfor ikke bare viktig å ha gode og klare bilder, men de skal nå også være store. Dette er måten du kan gjøre det på:

  • Bruk bilder i hel bredde – det vil si at de dekker en stor del av e-posten
  • Bruk store høyoppløste bilder for en god og rask måte å tiltrekke mottakerens oppmerksomhet på
  • Pass på å bruke originale bilder og ikke kommersielle bilder du finner på nettet
  • Bruk gjerne også illustrasjoner

Husk at bilder fungerer godt i samspill med et minimalistisk og rent design.

“Flat Design”

Flat design er en moderne brukergrensesnitt design-sjanger. Det er 2D/3D design som bruker skyggespill, store kontraster og elementer med flere lag. (kilde)

Flat design eksempel.jpgBruk gjerne:

  • Sterke farger
  • Enkle figurer

Uansett hvilken stil og trender du ønsker å følge, husk å test e-posten ved å sende den til deg selv eller en kollega. Husk også å teste den i ulike nettlesere og på forskjellige enheter som mobil og nettbrett.

Til slutt er det det viktig å huske på at strengere sikkerhetsinnstillinger hos flere store bedrifter gjør at ikke alle bilder, videoer eller animasjoner blir vist på riktig måte. Derfor er det veldig viktig å ikke glemme å inkludere en tekst som alle ser uavhengig av sikkerhetsinnstillinger!

 

Les også: Hva bør en invitasjon til et bedriftsarrangement inneholde?

 New call-to-action