Skip to main content

Event marketing er i vinden om dagen, og ikke uten grunn. Det er en svært effektiv måte for virksomheter å bygge merkevare på i et marked preget av tøff konkurranse.

Flere og flere bedrifter og organisasjoner har fått opp øynene for frokostseminar som en ypperlig kanal for å gjøre målgruppen oppmerksom på de produkter og tjenester bedriften tilbyr, samtidig som man gir nåværende og potensielle kunder faglig påfyll og inspirasjon.

 

Hvorfor arrangere frokostseminar?

Vi i Techweb har benyttet frokostseminar som et ledd i vår markedsstrategi, for å komme i dialog med potensielle kunder og gi nyttig informasjon om inbound marketing og salg.

Hvilke erfaringer har vi så gjort oss gjennom å arrangere frokostseminarer?

 

1. Frokostseminar fungerer godt når potensielle kunder trenger “opplæring” gjennom kjøpsreisen

En av grunnpilarene i inbound marketing og inbound sales er å være involvert i potensielle kunders kjøpsreise på et så tidlig stadium som mulig – med nyttig og relevant innhold som gir svar på deres spørsmål og utfordringer. Ved å arrangere frokostseminar får vi en gylden mulighet til å gjøre nettopp dette.

Techwebs tjenestespekter medfører relativt lange og omfattende kjøpsprosesser. Ingen bedrift gir seg i kast med en satsing på inbound med mindre man er helt innforstått med hva det går ut på.

Et frokostseminar er en perfekt arena for å gi vår målgruppe bedre innsikt i hva vi faktisk leverer.

De som kommer på våre frokostmøter, har bestemt seg for at de må gjøre noe med egen markedsføring. Men de er ikke helt sikker ennå på hva de skal gjøre, eller hvordan de skal angripe det. I møte med oss, hvor vi spiser god frokost og snakker uforpliktende om hvordan bedrifter kan løse sine markedsutfordringer i en digital verden, blir deltakerne kjent med våre produkter og tjenester – og ikke minst med våre verdier – på en dypere måte enn vi klarer å formidle via nett.

 

2. Lavere terskel enn å booke møte

En annen stor fordel ved frokostseminar er at det oppleves mer lavterskel å delta på slike arrangementer enn å booke et formelt møte med en potensiell leverandør. Deltakerne møter opp og får god, uforpliktende informasjon om et tema som interesserer dem – uten at det blir satt noen forventning til dem om å kjøpe arrangørens tjenester.

 

3. Fysiske møter er en god markedskanal

I dag foregår flere og flere møter digitalt, noe som fort blir litt “klinisk” og kaldt. Å møtes fysisk, ansikt til ansikt, skaper en helt annen dynamikk. Gratis mat, faglig påfyll og hyggelig passiar legger alt til rette for god dialog med målgruppen.

Et frokostseminar er en super arena for å treffe potensielle kunder og samarbeidspartnere som kanskje ikke er en del av ditt digitale nettverk.

Ved å møte målgruppen med gode løsninger og vise ekte interesse for deltakerne og deres utfordringer, posisjonerer dere bedriften som en verdifull ressurs i markedet. Flere andre aktører i bransjen leverer samme produkter eller tjenester som dere, men dere “vinner” på kulturell fit.

Med frokostseminar kan dere bygge interesse og oppmerksomhet rundt brandet på en unik måte.

 

Les også: I 2019 gjelder det å skille seg ut fra konkurrentene – slik kan du gjøre det

 

Bruk et godt digitalt verktøy for håndtering og påmelding av deltakere

Det er mye du skal huske på før et frokostseminar. De påmeldte skal få all den informasjonen de trenger, og de skal få svar på alle sine spørsmål. Det blir fort mange henvendelser frem og tilbake, som ved ethvert arrangement.

Heldigvis finnes det verktøy som gjør denne biten mye enklere for deg som arrangør, og som sparer deg for tid og krefter.

Med et brukervennlig påmeldingssystem har du alt på ett sted når du arrangerer frokostseminar. Du får full kontroll på invitasjoner, registrering, deltakerlister, e-poster og andre henvendelser til og fra deltakere, og dessuten innsjekk og evaluering i etterkant.

 

Enkel innsjekk og hyggelig velkomst

På selve dagen er det viktig at deltakerne blir møtt med effektiv og knirkefri innsjekk – det gir en god start for både deltakere og dere som arrangør.

Et påmeldingssystem gjør det enkelt å finne frem til navn og hvilken bedrift de tilhører. Du får full oversikt over hvilke deltakere som møtte og ikke møtte, og dermed sender dere ikke ut evaluering til andre enn de som faktisk var til stede.

 

Proviso hjelper Techweb med å lage bedre arrangementer

Vi i Techweb planlegger å gjennomføre flere arrangementer fremover, og Proviso – med sitt unike supportteam, sin arrangementsfaglige styrke og sin lange erfaring med arrangementer i alle former og fasonger – er en viktig støttespiller for oss på veien.

Arrangement er fremtidens påvirkningsverktøy på tvers av bransjer, og med et kompetansehus som Proviso med på laget, trår man ikke feil.

 New call-to-action