Slik grep Trippel-M mulighetene da koronakrisen rammet


Slik grep Trippel-M mulighetene da koronakrisen rammet

Inger Åse Stubben | 17. sep 2020
5 minutter lesetid


I forrige artikkel om årets Øyekontakt så vi hvordan Oslo Business Forum på deres neste arrangement, 'The New Normal', skal ta online-konferanser til et nytt nivå. Daglig leder i OBF, Christoffer Omberg, oppfordret alle som lever av og for fysiske møteplasser, til å innovere på produktet sitt og gripe de mulighetene som dukker opp.

Nettopp dét kan vi trygt si at de neste foredragsholderne på Øyekontakt 2020 har gjort, og det til gagns. Ole-Andreas Løvland og Lars Erik Bratlie driver Trippel-M levende bilder AS, som er en totalleverandør av levende bilder til konsert, festival, event og konferanse. 

Tittelen på foredraget deres sier det meste om hvor brått og dramatisk situasjonen i midten av mars endret seg for arrangementsbransjen fra den ene dagen til den neste: “Hvordan snu en sikker død med galskap og gode venner?”

Så, hva gjorde Trippel-M for å snu den sikre død om til en suksess som overgikk all forventning?

Fra tomme ordrebøker til et helt nytt selskap

På starten av året peker alle piler oppover for Trippel-M. De har omsetningsrekord i februar, og alt ligger til rette for at 2020 skal bli det året de knuser alle rekorder. Så kommer mars, avbestillingene begynner å renne inn, og ordrebøkene tømmes. Kaoset og usikkerheten råder – “Hva i huleste gjør vi nå?”

Trippel-M skjønner raskt at det i den nye hverdagen vil bli behov for mye streaming. De hiver seg rundt og bestemmer seg for å integrere løsningene de allerede har for event, inn i en streamingplattform. Klokken 13.36 den 11. mars skriver de den første kodelinjen til den nye landingssiden. Like etter går mailen ut til alle ansatte om at alt er kansellert, og at veien videre er uviss. 

Prosjektrådgiver Bratlie og daglig leder Løvland setter seg ned og legger hodene i bløt. “Hva kan vi gjøre? Hva er det vi har? Hva er det folk trenger?” 

De konkluderer raskt med én ting: Bedrifter og organisasjoner kommer til å ha et behov for å kommunisere videre med ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Ideen vokser frem og blir tydeligere og tydeligere: De må lage et streamingsenter.

De må lage Oslo Streamingsenter.

Fire timer og 38 minutter etter at Erna Solberg stenger landet, er senteret en realitet. Fra mandag 16. mars – fire dager etter at landet stengte ned – kan Oslo Streamingsenter (OSS) i samarbeid med Clarion Hotel® Oslo tilby streaming-, opptak- og podcaststudioer på hotellet i Bjørvika.

Men til tross for massiv mobilisering på promofronten er det dørgende stille. De eneste oppdragene som kommer inn, er streaming av begravelser. Trippel-M må derfor ta den tunge avgjørelsen om å permittere syv av 20 ansatte. 

Omsider løsner det

Onsdag 18. mars får Oslo Streamingsenter booking på de to første jobbene. Dagen etter – tre dager etter at streamingsenteret åpnet – gjør de sin første sending. Ballen begynner å rulle, og det kommer stadig flere telefoner og e-poster. 

Fem dager senere er trykket så stort at Bratlie og Løvland må begynne å hente tilbake folk fra permittering, for å ta unna alt som kommer inn. 

Gjennom sommeren gjennomfører OSS flere store produksjoner, alt fra Gullruten til verdens største digitale FN-konsultasjon om miljø. En av de største jobbene er Festivalsommer: Over åtte fredager gjennom sommeren har DNB, i samarbeid med åtte norske festivaler, strømmekonserter på én digital plattform. Oslo Streamingsenter produserer sendingen sammen med TRY.

Gi gass, med galskap!

Nylig åpnet Oslo Streamingsenter i helt nye lokaler i Oslo Spektrum. Dette blir Norges eneste dedikerte streamingsenter med permanent drift. Blant annet har de lansert Studio Spektrum – et fullblods TV-studio beregnet på hybridarrangementer og strømming i TV-kvalitet. 

I løpet av de seks månedene som har gått siden alt endret seg i mars, har OSS rukket å etablere seg som Norges eneste studio bygd spesifikt for å gjøre sendinger på nett. Ole-Andreas Løvland oppsummerer det slik: 

– Vi har gjort over 700 streaminger, fått fem nye ansatte, fått et nytt selskap (Oslo Streamingsenter), og vi skal ansette flere folk. Det har vært en slitsom, men morsom reise!

Lars Erik Bratlie avrundet presentasjonen med et viktig budskap: 

– Jeg håper dere ser at dette med risikovillighet og galskap, og det at vi har masse gode venner som har hjulpet oss gjennom denne perioden, er det som har fått oss igjennom. Vi håper dere kan ta med dere dette: Ta litt risiko, vær litt gærne, prøv ting som kanskje kan gå veldig bra. Og så kan det selvfølgelig gå veldig dårlig, men det er det vanskelig å finne ut av hvis man ikke prøver. 

Ifølge daglig leder Løvland er dette holdningen å ta med seg videre i usikre tider: 

–JAA-jaja! Vi må bare gi gass, med en dose galskap!

 

Proviso samarbeider med Oslo Streamingsenter

Ønsker din bedrift eller organisasjon å gjennomføre et arrangement, enten heldigitalt eller hybrid? Gjennom vårt samarbeid med Oslo Streamingsenter hjelper vi deg med å strømme arrangementet ditt, enten det skal foregå i egne lokaler, i et studio eller på et konferansested. 

Proviso har god erfaring med å være bindeleddet mellom påmeldingssystem og teknisk leverandør. Ta kontakt og fortell oss litt om hva du tenker å arrangere, så finner vi sammen noen gode løsninger! 

New call-to-action

 

Slik grep Trippel-M mulighetene da koronakrisen rammet
Skrevet av Inger Åse Stubben

Inger Åse er leder for vår CST-avdeling, som bl. a. holder opplæring for nye kunder og rådgir eksisterende brukere. Å skape god kontakt med våre kunder har alltid vært fokuset for Inger Åse, slik at de blir trygg på at vi alltid gjør vårt beste for å hjelpe med en smidig prosess med deltakerne. Hun studerte Hospitality Management i England og har hatt praksis i Dubai før hun entret eventverdenen. Inger Åse har organisert arrangementer i inn- og utland og har alltid vært glad i å reise og oppleve nye kulturer. Hun har lett for å bli kjent med nye mennesker – som oftest treffer hun en bekjent rundt hvert et hjørne.

Andre leste også