1. Hjelpesenter
  2. Arrangementsinnstillinger (påmeldingsskjema)

Betaling

Det er mulig å aktivere betaling på arrangementene i Proviso. For å sette opp dette går du til Arrangementsinnstillinger i toppmenyen og velger deretter Betaling i sidemenyen til venstre.

Det finnes følgende tre betalingsmåter en deltaker kan betale på:

1. Betalingskort/VIPPS

2. EHF (elektronisk)

3. Faktura (epost)

Du kan velge en eller kombinere flere av disse.

Det er to måter å innhente penger fra deltakerne på:

  1. Proviso står ansvarlig for å sende ut fakturaene og innbetalingene går til Proviso sin klientkonto. Innbetalingene oppdateres automatisk hver dag og du kan til enhver tid se hvem som har betalt eller ikke. Forfall kan enten settes til x dager etter registrering eller på en bestemt dato. Betalingspåminnelser blir sendt automatisk basert på forfallsdato. Første påminnelse blir sendt 5 dager etter forfall, neste påminnelse blir sendt 14 dager etter dette og siste påminnelse blir evt. sendt 14 dager etter dette igjen. Pengene overføres til ønsket kundekonto på ønsket dato. På fakturaen vil den som er oppgitt som «betalingsmottaker» stå som avsender c/o Proviso, med Proviso sitt klientkontonummer og Proviso sin KID nummer serie.

  2. Bedriften selv står ansvarlig for å sende ut fakturaene, ta imot betalinger og sende ut påminnelser. Registrering av innbetalinger må da gjøres manuelt og du må selv sende ut påminnelser når registrering av innbetalinger er gjort. På fakturaen vil den som er oppgitt som «betalingsmottaker» stå som avsender, med konto nummer og adresse som spesifisert under Partnere.

    Skjermbilde 2024-03-14 kl. 11.38.45

 

Greit å vite!

Du kan kun velge en partner som er tilknyttet arrangementet som betalingsmottaker. Husk å legge inn organisasjonsnummer og kryss av på om betalingsmottaker står i mva-registeret eller ikke. En partner kan være merket som en eller flere partnertyper.

 

Fyll inn feltene på denne måten:

Beskrivelse:

Her kan du legge inn fritekst/informasjonstekst som kommer på fakturaen. Teksten vil komme nederst på fakturaen under IBAN og SWIFT-kodene.

Konto:

Her bestemmer du om du ønsker at Proviso eller eget selskap skal være ansvarlig for betalingen.

Logo

Her legger du inn logo du ønsker skal være øverst på fakturaen.

Betalingstype:

Her kan du velge mellom betalingskort/VIPPS, EHF (elektronisk) og faktura (epost) eller en kombinasjon av disse.

EHF og epost faktura:

Du bestemmer om fakturaen skal sendes automatisk med en gang deltaker blir påmeldt eller på en bestemt dato senere. Om du velger «Fakturer automatisk på angitt dato», blir faktura generert den datoen deltakeren melder seg på, men den blir ikke sendt ut før angitt dato. En ny faktura blir generert den datoen fakturaen skal gå ut til deltakeren, slik at fakturadato blir det samme som utsendelsesdato og eventuelle endringer deltaker har foretatt i mellomtiden blir oppdatert. Forfall vil være dato du har definert. Faktura sendes da ut til deltakere med følgende deltakerstatuser: bekreftet, avmeldt, ikke møtt og kan ikke delta (gruppeleder som selv ikke deltar). Dersom det fremdeles er åpent for påmelding etter at angitt dato har passert, vil eventuelle nye deltakere få faktura tilsendt automatisk, med forfall 10 dager.

OBS: Husk at om du endrer når faktura skal sendes ut etter at deltakere har registrert seg, fra Fakturer automatisk ved påmelding til Fakturer automatisk på angitt dato, er det viktig å merkes seg at ALLE registrerte deltakerne med status bekreftet, avmeldt, ikke møtt og kan ikke delta vil få faktura tilsendt på nytt på angitt dato!

Fakturavalg:

Du bestemmer om elementer uten kostnad likevel skal vises på fakturaen.

Betalingsmottaker:

Velg fra listen hvem som skal stå som avsender av fakturaen. Det vil stå betalingsmottakers firmanavn og c/o Proviso AS dersom du har valgt at Proviso skal være ansvarlig for betalingene. 

Forfallsdato:

Når faktura er valgt som betalingstype må du angi når du ønsker at forfallsdato skal være; enten x antall dager etter registrering eller på en bestemt dato. Ved fakturering på angitt dato kan man kun velge en fast dato.

MVA:

Du bestemmer først hvordan du ønsker å legge inn prisene på de ulike kostnadselementene (under spørsmål) og deretter hvordan du ønsker at prisene skal vises på påmeldingsskjemaet.
De kan vises eks. mva, inkl. mva. eller ikke vises i det hele tatt.

Valuta:

Du definerer norske kroner eller ønsket valuta. Velg tilgjengelig valuta fra listen

Påminnelser

Her velger du om Proviso skal sende ut betalingspåminnelser til de som ikke har betalt ved forfall, eller om selskapet selv skal gjøre dette. Husk å velge mal for betalingspåminnelse.
Velger du «selskapet selv» må betalingspåminnelser sendes manuelt.
Velger du at Proviso skal sende betalingspåminnelser sendes det automatisk påminnelser til de som ikke har betalt hele eller deler av totalt å betale etter følgende regler; første påminnelse sendes 5 dager etter forfallsdato, andre påminnelse sendes 14 dager etter første påminnelse og tredje påminnelse sendes 14 dager etter andre påminnelse.

Påminnelsene sendes på e-post med kopi av faktura vedlagt til deltakers e-post dersom deltaker har valgt EHF, og til faktura e-postadressen dersom deltaker har valgt e-post faktura. 

Du kan også definere et minstebeløp for å sende ut påminnelser og er skyldig beløp under det som er angitt vil påminnelse ikke bli sendt.

Overføringer av innbetalinger:

Fyll inn det kontonummeret du ønsker at Proviso overfører innbetalte deltakerbeløp til, det vil si selskapets eget kontonummer. Fyll også inn ønsket overføringsdato og hva overføringen eventuelt skal merkes med. Disse feltene er påkrevd å fylle ut før arrangementet kan aktiveres.

Faktura forhåndsvisning:

Her kan du se hvordan fakturaen vil se ut når den sendes til deltakerene.

Early Bird:

Om du ønsker at prisene på påmeldingsskjema skal endres på en bestemt dato, for å kunne tilby en rabattert pris ved påmelding før denne dato, fyller du inn den eller de datoene her. Husk i tillegg å sette inn pris før og etter denne dato på alle prisene!

 

Greit å vite!

Dersom du har valgt automatisk fakturering ved påmelding og deltakeren gjør endringer som medfører endring i beløpet blir det automatisk utstedt en kreditnota for allerede mottatt faktura og en ny faktura på hele det nye beløpet. Om deltakeren allerede har foretatt en innbetaling blir ikke dette trukket fra ny faktura. Når deltaker legger ny faktura og kreditnota samtidig til betaling blir bare det skyldige mellomlegget innbetalt. Endringer forutsetter at endringsfristen ikke er utløpt.

 

NB: Dersom du endrer priser på et arrangement etter at påmelding er begynt kan du «omberegne» og sende faktura på nytt fra siden «betalingsoppfølging». Dersom faktura har vært utstedt vil deltaker motta en kreditnota som nuller ut første faktura og ny faktura med riktig pris. Dersom ingen faktura har vært utstedt så langt, vil deltaker kun få faktura med ny pris. Vi anbefaler som en hovedregel at man ikke gjør endringer i påmeldingsskjema etter at første deltaker har meldt seg på, dette for at allerede påmeldte deltakere ikke skal få feil i sin registrering eller faktura dersom de i etterkant går inn og gjør endringer.