Skip to main content

Enhver eventplanlegger og arrangør er klar over hvor utfordrende det kan være å få sitt arrangement til å skille seg ut i mengden. Kampen om deltakerne er knalltøff. Dagens deltakere tar ikke til takke med events som er “helt ok” – millenniumsgenerasjonen vil ha wow-faktoren.

Å ha en kjent foredragsholder på plakaten kan være det som skal til for at potensielle deltakere får øynene opp for akkurat ditt arrangement, og melder seg på. Når sant skal sies: Kjendisfaktoren trekker folk.

Men hva må du tenke på før du begir deg ut på jakten etter en publikumsmagnet, og hvordan går du frem? Og ikke minst, hvor langt er arrangøren villig til å gå?

 

Fagautoritet kontra kjendisfaktor

Et kjent navn kan gjøre ditt arrangement ekstra attraktivt i manges øyne. Det kan bli en snakkis i forkant av eventet og skape “buzz” i den digitale jungeltelegrafen.

Ikke minst vil en foredragsholder med en unik erfaringsbakgrunn gi eventet et løft – og deltakerne en innsprøyting av engasjement og kunnskap samtidig. Dette forutsetter imidlertid at du finner en foredragsholder som er aktuell, oppdatert og faglig solid,

Og dessuten: Har foredragsholderen et image som er i tråd med eventkonseptet?

Det er en balansegang mellom faglig autoritet og for høy kjendisfaktor. Folk bør komme til arrangementet ditt fordi de er interessert i innholdet og tematikken du skal formidle, og ikke bare fordi du har et trekkplaster.

 

Bedre kunnskapsoverføring

I en tidsalder der all verdens informasjon ligger i en dings i deltakerens hånd, en skjermberøring unna, er det en hunger blant eventdeltakere etter stemmer som kan gi et annerledes og dypere perspektiv på eget fagfelt.

Det er lett å finne folk som har et vell av kunnskap, men den virkelige verdiøkningen for deltakerne ligger i å by dem på foredragsholdere som har evnen til å formidle kunnskapen på en måte som engasjerer og berører.

Nettopp av den grunn kan foredragsholdere med unike erfaringer eller spesielle livshistorier utgjøre prikken over i-en på ditt event. Når du lykkes med å fenge ditt publikum, får de et helt annet utbytte av det faglige innholdet.

 

Hvordan booker du en (kjent) foredragsholder?

Det finnes flere byråer som har spesialisert seg på å tilby foredragsholdere. Fordelen ved å benytte et management er at bookingprosessen håndteres av folk som representerer noen av landets dyktigste og mest brukte foredragsholdere.

Dermed er du i trygge hender når du skal finne foredragsholderen som matcher ditt arrangement og engasjerer deltakerne.

Eller du kan ganske enkelt google. Hvilken type foredrag er du ute etter? Søk på ‘kjente foredragsholdere’, ‘morsomt foredrag’ eller ‘motivasjonsforedrag’. Da får du mange treff som vil gi deg god oversikt over foredragsmarkedet i Norge.

Kommer du over en foredragsholder eller en kjent person som du tenker er aktuell for ditt arrangement, er det ikke noe i veien for å ta direkte kontakt med ham/henne. Når dere skal skrive kontrakt og forhandle pris, kan det likevel hende at du må snakke med agenten.

 

Hva vil det koste?

Foredragsbransjen opererer ikke med prislister. I det øverste sjiktet blant norske kjendisforedragsholdere finner du dem som tar fra 50 000 til 200 000 kroner per foredrag – alt etter hva markedet er villig til å tilby. Sikter du utenfor landets grenser, mot storkanoner som Bill Clinton og Sir Richard Branson, må du fort ut med millionen og oppover.

Da vi booket Branson til å holde foredrag på Gulltaggen2010 i Oslo Spektrum, gikk vi i partnerskap med noen ekslusive sponsorer og fikk til et skreddersydd opplegg for Branson som gikk over en hel dag. Foredrag i Oslo Spektrum for 2500 deltakere, en mindre seanse med finanstoppene i Norge i regi av DNB, private samtaler med ministre, pressemøter på ulike nivåer og en privat lunsj med en av Norges rikeste personer.

Da fordelte vi kostnadene, og til gjengjeld fikk Branson en innholdsrik og meningsfylt dag i Oslo.

En kjent foredragsholder skal være et uforglemmelig tilskudd til arrangementet ditt, og det koster. Du betaler ikke bare for personens livserfaring, kunnskap og spisskompetanse, men for en merkevare som skal få deltakerne til å snakke varmt om din merkevare, lenge etter at lysene i konferansesalen er slukket.

  1. Få frem hva budsjettet ditt ligger på, slik at dere får avklart med én gang om dere er en match.
  2. Få totalprisen, inklusive reise og opphold. Og husk å be om kontrakt!

 

Nye perspektiver

En kjent foredragsholder kan være publikumsmagneten som gir arrangementet ditt et ekstra løft. Bruk det for hva det er verdt i markedsføringen av eventet. Det vil gi ekstra blest i et mylder av arrangementer som kniver om oppmerksomheten til potensielle deltakere.

Dyktige og engasjerende kjendisforedragsholdere som kan kunsten å formidle en unik historie, vil kunne gi deltakerne dine nye og verdifulle perspektiver å ta med seg videre inn i jobbhverdagen.

Les også: Slik får du flere deltakere på ditt neste arrangement

 

New call-to-action