Skip to main content

Nå som gjenåpningen av landet pågår med full styrke og veldig mange er i gang med å ta igjen det tapte på konferanse- og arrangementsfronten, er det rift om de beste foredragsholderne. De utgjør nemlig et av de mest sentrale innslagene på konferanser.

Derfor er det avgjørende å sikre seg akkurat de som gjør en forskjell på ditt arrangement. For å klare det er det fint å få frisket litt opp i hva som er viktig å huske på, og det får du i dette innlegget.

 

Hva kjennetegner en god foredragsholder?

En velvalgt foredragsholder kan være et trekkplaster, gi konferansen bred omtale og bidra til at deltakerne får enda bedre utbytte av arrangementet. Et mindre bra valg av foredragsholder kan derimot slå uheldig ut på konferansens omdømme og få deltakere til å tenke seg om to ganger før de melder seg på neste gang. 

En god fremgangsmåte for å finne foredragsholdere som setter en spiss på konferansen og får folk til å melde seg på, er å definere de ideelle kjennetegnene du ser etter samt de fire arketypene foredragsholdere gjerne deles inn i.

 

3 faktorer du bør se etter i gode foredragsholdere

Foredragsholderne du har på plakaten, er i praksis merkevareambassadører. De knytter an sin troverdighet og sitt omdømme til konferansen din. Men hvordan bør du gå frem for å få tak i dem?

Kanskje har du noen gode foredragsholdere i kikkerten allerede. Det kan lønne seg å se etter følgende faktorer når du skal veie mellom de ulike kandidatene.   

 

1. Relevans

Det er fint å booke en kjent foredragsholder som trekker folk. Men de må passe til det faglige innholdet og forstå hva du som oppdragsgiver trenger og forventer. I tillegg må de klare å få deltakerne til føle at de er sett og tatt på alvor, og at de er mer opplyst eller entusiastiske enn før foredraget. 

Hva ønsker du at deltakerne skal sitte igjen med av følelser og innsikter etter endt konferanse? Finn foredragsholdere som evner å løfte publikum og samtidig lærer dem noe nytt. 

 

2. Hensikt

En foredragsholders rolle defineres i stor grad av hvor de hører til i konferanseprogrammet. Den som holder keynote-foredraget, for eksempel, skaper atmosfære, setter rammen rundt arrangementet og får folk til å se frem mot presentasjonen. Den som holder foredrag etter lunsjavbrekket, må derimot klare å få opp energien i rommet igjen og engasjere deltakere som begynner å bli litt døsig. 

Se etter foredragsholdere som leverer noe interessant som pakkes inn i engasjement – det kan kan skape en wow-effekt.

 

3. Påvirkningskraft

En god foredragsholder skal ikke bare greie å løfte publikum inn i det han eller hun sier på selve konferansen, de må klare å løfte deltakere inn i arrangementet – gjennom å få eksisterende og nye deltakere til å melde seg på. 

Gå for foredragsholdere som har et godt ry og er profilerte i bransjen.  

Les også: Slik blir konferanser etter covid-19: 6 trender for 2022

 

De 4 arketypene av foredragsholdere

En foredragsholders relevans, hensikt og påvirkningskraft henger nøye sammen med hvilken kategori han eller hun faller inn under. Foredragsholdere kan deles inn i fire arketyper.

 

1. Eksperter

Fageksperter egner seg godt for konferanser med et nisjepublikum. De kan faget sitt og tilfører konferansen innsikter og perspektiver som får arrangementet til å skille seg ut i mengden.  

 

2. Påvirkere 

Dette kan være alt fra gründere og bedriftsledere til influencere fra den sosiale mediesfæren. De har mange følgere og holder en aktiv dialog med dem, og disse tar de gjerne med seg til din konferanse.

3. Profiler/kjendiser

Dette er personer som har et kjent navn og er anerkjent også utenfor bransjen du opererer i. De passer godt til keynote-foredrag og kan bidra til å skape blest rundt konferansen. Denne typen foredragsholder kan imidlertid være mer utfordrende å få booket, siden det er rift om dem og de ofte er dyre.

 

4. Utøvere fra artist- eller underholdningsbransjen

 

Ved å tenke litt utenfor boksen og hyre inn noen som skiller seg ut fra de vanlige foredragsholderne, som en artist eller en komiker, kan du skape buzz og gi deltakerne den velkjente FOMO-følelsen (fear of missing out). 

En foredragsholder som f.eks. bruker humor, er ikke bare underholdende – ofte sitter også budskapet bedre etterpå. 

 

Foredragsholderen skal educate, entertain og elevate …!

Ta deg god tid når du skal booke foredragsholder til konferansen. Tenk nøye gjennom hva du ønsker at deltakerne skal sitte igjen med, og hvordan foredragsholderen kan bidra til å forsterke eller tydeliggjøre det overordnede budskapet. Det som en foredragsholder formidler, skal ikke bare nå frem til hjernen, men også til hjerte..

Når du vet hva du skal se etter i de ulike foredragsholderne, slik at de balanserer og utfyller det faglige innholdet, kan du by deltakerne på den rette miksen av “Educate, Entertain og Elevate”. 

 

New Call-to-action