Skip to main content

Blir du invitert til å holde et foredrag eller en presentasjon – slå til! Det er en ypperlig mulighet til å spre kunnskap og gjøre deg og bedriften kjent i markedet.

For å bli bedre til å snakke foran forsamlinger, må du se etter hva du kan perfeksjonere. De beste i bransjen trener mye og tar ikke lett på presentasjonsteknikk.

Her får du 10 nyttige tips for å holde bedre foredrag og presentasjoner:

 

1. Ta det seriøst

Hvis det er 200 personer i lokalet, og foredraget ditt varer i en halvtime, da bruker du 100 timer av tiden deres. Overraskende mange foredragsholdere går på podiet og nærmest improviserer. Ikke ta det på sparket – ta tilhørerne på alvor.

 

2. Gjør deg kjent med arrangørens målsetting

Hva er formålet med at det er du som er oppe på podiet? Hvorfor ble akkurat du invitert? Et foredrag eller en presentasjon skal være lærerikt, underholdende og motiverende. Klarer du å levere på alle tre kravene, gjør du både arrangør og publikum mer enn fornøyd.

 

3. Fortell historier for å gjøre budskapet levende

Når du hører noen si: «Jeg skal fortelle deg en historie …» Da spisser du ørene, ikke sant? Men når noen sier: «Jeg skal fortelle deg om bedriften min …» Reagerer du på samme måte da? Det høres ikke akkurat ut som noe du har så veldig lyst til å bruke din dyrebare tid på. Historier er spennende og fanger interessen. Altfor mange presentasjoner er knusktørre. Blir det for mye oppramsing av fakta, begynner folk å kikke på klokka og fikle med mobilen. Fortell en historie for å illustrere et poeng. Da skal du se at publikum setter seg opp og følger nøye med.

Du kan gjerne åpne foredraget/presentasjonen med en historie eller en erfaring knyttet til det aktuelle stedet eller bransjen du snakker for. Det skaper et fellesskap mellom deg og salen.

 

4. Ingen bryr seg om dine produkter (unntatt du)

Folk er opptatt av å finne løsninger på sine problemer og utfordringer. En presentasjon handler ikke om deg; den handler om tilhørerne. Ikke fall for fristelsen til å «pitche» dine produkter og tjenester. Selv om du blir bedt om å snakke om bedriften din eller produktene/tjenestene dere leverer, må du få det til å handle om kundene og utfordringene dere gir en løsning på.

 

5. Forbered deg godt

Jobb gjennom presentasjonen flere ganger, helt til alt stoffet sitter spikret. De siste dagene bruker du til å gå gjennom og gjøre små notater. Hvor skal du heve stemmen? Hvor skal du dempe stemmen? Hva er det som er viktig i dette punktet?

Du bør kunne presentasjonen så godt at du kan holde den uten bruk av PowerPoint eller notater. Hvis du skal bruke PowerPoint, send den over til møtearrangøren i god tid. Senest tre dager før du skal på, helst før.

 

6. Ikke bruk PowerPoint som manus

PowerPoint er enkelt i bruk og illustrerer greit. Men ikke bruk lysarkene til å vise punktlister. Gjesp! Altfor mange leser bare direkte av slidene. PowerPoint og lignende verktøy skal ikke være en krykke for foredragsholderen – du bruker dem til å illustrere dine muntlige poenger.

Hvis du bruker et presentasjonsverktøy og lerret, husk at alt må være lesbart helt til bakerste rad eller den som sitter lengst unna, også rundt et møtebord. Den som sitter lengst unna lerretet, må kunne se innholdet tydelig.

 

7. Rydd opp på sliden

Pass på at tekst og bilder ser ryddig ut. Sjekk at det står på linje, at det er like avstander mellom elementer, at sentrerte elementer faktisk er midtstilt. Øynene våre leter etter linjer og system, og vi fordøyer informasjonen lettere når den er ryddig presentert. Ta en siste korrekturrunde på all tekst, slik at ikke slurvefeil stjeler oppmerksomheten fra budskapet. Vi nordmenn elsker som kjent å henge oss opp i "tasteleifer".

 

8. Møt opp tidlig

Kom tidlig til lokalet og gjør deg kjent med det før folk strømmer til (eller mens de har pause). Minst en time før du skal på. Da får du testet lyd/mikrofon, flippover, tavle og egen presentasjon. Hvor kommer lyden inn? Hvem introduserer deg, og hvordan gjør de det?

Hvis du bruker flipover/tavle: Er det tusjer, og virker de? Kontroller at møtearrangøren har lastet presentasjonen opp på en PC.

Er du trygg på teknologien og det praktiske, gjenspeiler det seg i presentasjonen. Ingenting går mer utover førsteinntrykket enn om du må bruke de første sekundene på å fomle med det tekniske.

Hvis du er én i rekken av flere foredragsholdere, gjør deg kjent med de andre. Det er lurt å høre på de par som er før deg – du kan nemlig plukke opp poeng som du kan bygge videre på.

 

9. Ikke gå over tiden

Når du holder et foredrag eller en presentasjon for første gang, går det som regel over tiden. Det gjør ingenting om du avslutter før tiden, for da kan du ta imot spørsmål. Går du derimot over, vil det gå utover hele programmet. I så fall må du be om tillatelse fra dem du snakker for eller beklage at du går litt over.

Vis respekt for tilhørernes tid og avslutt i tide.

 

10. Vær bevisst på kroppsspråket

En god huskeregel er at når ordene og kroppsspråket ikke stemmer overens, da vinner kroppsspråket hver eneste gang. Det vises dersom du er nervøs. Det vises dersom du selv ikke tror på det du sier. Det vises dersom du koser deg. Tilhørerne vil alltid respondere mer på kroppsspråket ditt enn det som kommer ut av munnen din.

Et tips til slutt: Ikke løp av gårde etter presentasjonen. Sett av tid i etterkant til å treffe deltakerne. Selv om det kommer et par foredrag etter ditt før neste pause – sitt igjennom, og vær tilgjengelig for spørsmål og smådiskusjon. Mange liker ikke å stille spørsmål i et rom med mer enn 5–7 deltakere. Men de kommer gjerne bort til deg etterpå med spørsmål eller kommentarer rundt presentasjonen. Vær tilgjengelig for det – det bidrar til å få innspill, dele kunnskap og knytte nettverk.

 

New Call-to-action