Skip to main content

Du har sikkert kjent på følelsen, før du skal holde et foredrag eller en presentasjon. Hjertet hamrer, du blir svett i hendene. Tørr i munnen. Stemmen holder et høyere toneleie enn ellers. Dommedagstankene presser seg på – «dette klarer jeg ikke».

De fleste av oss, også de utadvendte, blir nervøse før eller under en presentasjon. Selv folk som er vant med å stå foran et publikum og snakke, får sommerfugler i magen. Enkelte mener at så mye som 50 prosent av Norges befolkning i større eller mindre grad kvier seg for å tale foran forsamlinger.

Her er 7 tips som gjør deg bedre i stand til å kontrollere taleangsten når du skal opp på podiet under konferanser eller seminarer:

 

1. Øv på presentasjonen – grundig

Det er blitt sagt så mange ganger at det nærmest er blitt en klisjé: Øvelse gjør mester. Men det er sant. Når det gjelder å holde foredrag og gi presentasjoner, finnes det ingen snarveier og triks. Det er bare én ting som gjelder – forberedelse, forberedelse, forberedelse. Øv til du føler at det sitter. Så går du selvsikkert på podiet og leverer.

Når du øver på presentasjonen, gjør det stående. Ta tiden. Bruker du PowerPoint, sørg for å øve på det praktiske rundt det også.

Kan du det du formidler, vil det automatisk gi deg autoritet. Du vil også føle deg trygg på at du kan svare på spørsmål som måtte komme.

 

2. Forbered svar på spørsmål fra salen

Når du øver på presentasjonen, er det lurt å være i forkant og se for deg spørsmål som kan komme. Noter ned svarene. Vet du ikke svaret, har du nå muligheten til å finne det ut.

Mange som er relativt fersk som foredragsholdere, er redd for at enkelte i publikum kan mer enn dem selv. Og ja, det kan de garantert. Men de kan ikke akkurat det du skal presentere, for de kan ikke si det på din måte.

Ingen forventer at du skal kunne absolutt alt om det du presenterer. Folk kommer for å høre på budskapet ditt. Det er en grunn til at akkurat du skal holde din presentasjon. Gi dem det de kom for – ikke fokuser på egen frykt.

Det vil alltids være noen av tilhørerne som kan mer enn det du kan. Men i slike situasjoner vil de fleste ha sympati med deg. Er du synlig nervøs og fomler litt, vil de forstå, og gi deg positiv feedback for å hjelpe deg frem.

Folk som vet mer enn deg om noe, vil som regel opptre profesjonelt og ikke påpeke hull i kunnskapen din. Selv om de mener at de vet svaret, er det risikabelt å stikke hodet frem og gjøre et poeng av det. Det kan nemlig slå tilbake dersom de tar feil eller blir sett på som uhøflig.

Husk at det er du som er invitert til å holde presentasjonen, ikke dem. Det er en grunn til det. Og det var du som var modig nok til å gå opp på podiet, ikke dem.

 

3. Ha riktig fokus før presentasjonen

Sørg for å ha minst to minutter for deg selv rett før du møter arrangør og deltakere. Ha følgende spørsmål klart for deg: "Hva skal jeg levere i dag? Hva forventer de som er kommet?"

Når nervøsiteten herjer som verst, blir det lett til at du tenker for mye på deg selv, og på hva andre vil synes om deg. Det gir feil fokus og går utover prestasjonen.

 

4. Gjør nervøsiteten om til et positivt "driv"

Ta en slurk vann før du begynner, så blir du ikke så tørr i munnen. Du vil sikkert være veldig spent og nervøs rett før presentasjonen. Men det gjør at du er våken og på alerten, slik at du yter maks. Dessuten viser det at du tar presentasjonen på alvor, at du har respekt for både publikum og for innholdet du skal levere.

Tenk tilbake på sist du holdt en presentasjon som du var fornøyd med, og hvor du fikk god kontakt med publikum. Gode erfaringer fra tidligere er en boost for selvtilliten.

Dersom du ikke har stått foran en større forsamling før, kan du bruke erfaringen du har fra presentasjoner til noen få personer. Husk at du er den samme her og nå – forskjellen er bare at det er flere som er kommet for å høre på deg.

 

5. Bryt isen med selvironi og humor

En fin måte å bli kvitt «sceneskrekken» på, er å komme i dialog med publikum mens du finner deg til rette på scenen de første minuttene. Still dem et spørsmål eller to, slik at de blir engasjert og lydhøre. Det er supermedisin mot taleangst.

En god, gammel slager er å slå av en spøk på egen bekostning. Ingenting bryter isen som en god porsjon selvironi. Lokker du frem litt latter hos publikum, vil mye av spenningen og den nervøse energien strømme ut av rommet.

Humor er avvæpnende og får både deg selv og tilhørerne til å senke skuldrene. Det gir krydder til et foredrag eller en presentasjon.

 

6. Snakk rolig og husk å puste

Når adrenalinet rusher gjennom årene, har ordene en tendens til å komme altfor fort ut av munnen. Vær bevisst på å snakke i langsomt tempo.

Husk å puste! Ta små pauser underveis, for eksempel hver gang du klikker frem et nytt bilde på powerpointen, eller hver gang det kommer et spørsmål fra salen. Pust dypt med magen, det demper angstfølelsen.

Konsentrer deg om menneskene og innholdet i presentasjonen: Hva er det du vil gi dem? Når du har dette klart for deg, blir du tryggere. Pusten roer seg, og du vil snakke stødigere.

 

7. Ved digitale presentasjoner: Gjennomfør testing på forhånd

Digitale arrangementer er kommet for å bli, og for mange er dette en helt ny setting som kan få sommerfuglene i magen til å slå ekstra hardt med vingene. Et digitalt arrangement innebærer mange ulike elementer som skal klaffe. Jo bedre forberedt du er, desto mer kontroll på nervene vil du ha.

Derfor anbefaler vi deg å gjennomføre testing i forkant. Test mikrofon, høyttaler og kamera før du holder presentasjonen (gjerne dagen før). Kjør gjerne en generalprøve i forkant for å finne mulige forbedringspunkter, og for at du og andre presentører skal føle dere komfortable med det dere skal vise frem. Dermed kan dere ha fullt fokus på selve presentasjonen.

Hvis du har andre innleide tjenester du skal bruke, f.eks. en avstemmingstjeneste, er det lurt å sette opp en testkveld med deltakerne, hvor man går gjennom hvordan man bruker løsningen. Testkvelden gir god øvelse for deg som presentør og bidrar til at du føler deg tryggere.

Tvi tvi! Dette mestrer du.

 

Den ultimate guiden til digitale og hybride arrangementer