Skip to main content

Gjør du grundig nok forarbeid med å få nok deltakere på arrangementet ditt?

Mange bedrifter og organisasjoner som planlegger arrangementer, bruker mye tid på alle detaljer rundt selve arrangementet. Imidlertid blir det ofte litt “glemt av” oppi det hele at det å markedsføre arrangementet digitalt er et helt eget område, med egne mekanismer.

Kanskje er det bedriftens aller første arrangement, eller brandet er ikke veldig etablert i markedet ennå. For å komme på radaren hos målgruppen og få nok påmeldte må du være ekstra bevisst på hvor du publiserer lenker og inviterer, og hvilke digitale kanaler du velger å bruke til promoteringen.

 

Hvor og hvordan skal du få tak i de deltakerne du ønsker?

Kanalene du i dag kan promotere arrangementet gjennom, er så mange at det er lett å bli overveldet.

Senk skuldrene, vi viser deg hvilke digitale tiltak du bør prioritere for å nå ut med informasjon om arrangementet og få de deltakerne du trenger.

 

Promoter smart i digitale kanaler

Er dato, lokale og det faglige innholdet spikret? Da er det tid for å spre ordet! Du har funnet ut hvem de ønskede deltakerne er – nå må du markedsføre i de kanalene der de treffes enklest.

Markedsfør bredt og smart. Mange sender invitasjon kun på e-post eller publiserer på bedriftens egen hjemmeside, og det er jo greit på mange “vanlige” arrangementer. Men når det er snakk om større og litt mer “komplekse” arrangementer og du håper å trekke til deg mange “ikke-kjente” deltakere, fra ulike bransjer og fagfelter, må du legge ned en større jobb med markedsstrategien.

Så, ikke markedsfør arrangementet bare på bedriftens nettside, men også i sosiale medier og gjennom direkte kommunikasjon til deltakerne.

 

Opprett egen nettside/landingsside for arrangementet

Skal du avholde et større arrangement, kan det være lurt å opprette en egen nettside. Arrangementet fremstår straks mer seriøst, og det blir en “hub” for alt av relevant informasjon om det.

På nettsiden kan du opprette muligheter for påmelding, og dessuten presentere foredragsholdere, underholdere, utstillere og eventuelt andre samarbeidspartnere.

Du kan også publisere deltakerlisten, slik at deltakere kan finne ut hvem andre som er påmeldt. Ofte kan dette gi enda bedre incentiv til å melde seg på.

Publiser lenke til nettsiden i ulike digitale kanaler.

 

Send e-poster underveis

Én ting er å sende invitasjon på e-post, men glem ikke å sende e-poster underveis til de som har meldt seg på.

Du bør sende en bekreftelse på deltakelse, en påminnelse like før arrangementet og en e-post i etterkant av arrangementet. Den siste e-posten er en gyllen mulighet til å takke deltakerne for oppmøtet og legge ved et skjema for å komme med tilbakemeldinger.

 

Promoter i nyhetsbrev

Sender bedriften din ut oppdateringer til ansatte eller kunder via nyhetsbrev? Her kan det være lurt å markedsføre arrangementet og legge ved link til påmelding.

 

Sosiale medier

Sosiale medier gir deg gode muligheter til å nå ut til målgruppen(e) og skape engasjement rundt arrangementet. Men, husk på at ikke alle som viser interesse på sosiale medier, kommer til å møte opp. Å opprette et arrangement i sosiale medier kan gi økt oppmøte fordi det skaper publisitet, men det gir deg ingen garanti for hvor mange som faktisk møter.

Noen tips:

Minst én gang i uken bør du oppdatere sosiale medier med info om arrangementet, med lenke til påmeldingssiden. Legg vekt på å gi følgerne dine gode og overbevisende grunner til å melde seg på. Husk å lage egen emneknagg for arrangementet.

Foredragsholdere og underholdning er et trekkplaster du bør spille på. Vis frem hvem som kommer, med bilder eller navn.

Presenter gjerne hvert enkelt element av arrangementet i separate innlegg. På den måten unngår du at følgere går lei.

Det er dessuten en fordel å ha annonser for arrangementet i de kanaler hvor du vanligvis annonserer og publiserer, og da gjerne med lenke til påmeldingsskjema.

 

Lag en Facebook-annonse

Med Facebooks annonseverktøy kan du enkelt segmentere målgruppen, slik at du får formidlet informasjon om arrangementet til relevante personer. Her kan du også “sponse” et innlegg du har publisert på Facebook-siden, slik at det når ut til flere.

Annonser på Facebook trenger ikke å være kostbart, dersom du er nøye med segmenteringen og viser annonsen til relevante personer.

NB: Ikke fall for fristelsen til kun å be folk melde seg på via Facebook. Dette blir en litt for lite forpliktende påmelding, og det er vanskelig å tilpasse kommunikasjonen til de ulike deltakergruppene.

 

Promoter på LinkedIn

LinkedIn er mer enn bare en kanal for rekruttering – det er blitt næringslivets mest brukte arena for profesjonell nettverking og deling av kvalitetsinnhold. LinkedIn er også en god kanal for å nå ut til foredragsholdere, influencere, mediefolk og sponsorer.

Du kan promotere arrangementet ditt via blant annet LinkedIn Groups og LinkedIn Publishing.

 

Markedsfør på Instagram

Nå tenker du kanskje: “Instagram? Er ikke det bare for kidsa?”

Joda, Instagram er en kanal med mange unge brukere – men de godt voksne følger raskt etter. Faktisk er brukerveksten i dag størst blant de som er over 40 år, og disse bruker minst like mye tid på Instagram som på Facebook.

Derfor er Instagram blitt en svært effektiv plattform for å styrke bedriftens merkevare og kommunisere med potensielle deltakere i målgruppen.

 

Konklusjon: Bruk de kanalene som treffer målgruppen best

Når du lager arrangement, konkurrerer du med svært mange andre bedrifter og organisasjoner om oppmerksomhet og synlighet. I en tid da bedrifter og organisasjoner mer og mer benytter arrangement strategisk som arena for merkevarebygging og målgruppekommunikasjon, kan folk velge og vrake blant konferanser, messer og seminarer.

Å få mange nok deltakere til arrangementet er en utfordring.

Derfor må du ikke nedprioritere det som har med promobiten å gjøre. Drar du nytte av alle de digitale kanalene og mulighetene du har til rådighet, er sjansen mye større for at du trekker fullt hus – og dermed oppnår alle målsetningene for arrangementet

Kanskje velger du å benytte én eneste plattform for kommunikasjonen, kanskje flere – det viktigste er at du sørger for å bruke de kanalene som treffer målgruppen din best.

Bruker du i tillegg et påmeldingssystem som overordnet arbeidsverktøy underveis, sparer du både tid og kostnader, fordi markedsføringen går enklere og tiltakene blir mer strukturert.

Lyst på enda flere tips til hvordan du får flest mulig deltakere? Last ned vår nye guide, “Slik får du mange nok deltakere på ditt neste arrangement”.

Kreative tips til å trekke fullt hus