Skip to main content

Arrangementsmarkedsføring er markedsføring av merkevarer, produkter og tjenester ved hjelp av fysiske møter. Det er et effektivt verktøy for å skape engasjement og bygge profil mot både nye og eksisterende kunder/medarbeidere.

Møter og arrangementer er begivenheter som bidrar til å kommunisere spesifikke budskap til målgrupper. Dermed blir arrangementsmarkedsføring et markedsføringsverktøy som skal skape emosjonell tilknytning til en merkevare, gjennom samspill mellom arrangementets budskap og deltakere.

Arrangementsmarkedsføring kan være alt fra å avholde et eget arrangement for å bygge sterkere kunderelasjoner, til å delta som utstiller på en konferanse eller messe. Arrangementsmarkedsføring kan også innbefatte digitale arrangementer, som f.eks. et webinar.

 

Hva gjør arrangementsmarkedsføring til en så viktig del av markedsstrategien i 2019?

I en verden der vi kommuniserer mer og mer digitalt, blir fysiske, organiserte møteplasser stadig viktigere. Digitale løsninger, fra påmeldingssystemer til eventapper, fungerer perfekt som en ramme rundt arrangementer og møter med mange deltakere.Men ingenting slår fysiske møter – det å møtes ansikt til ansikt og oppleve sammen på en felles arena.

I dag er det viktigere enn noen gang å vise hvorfor man eksisterer som leverandør, ikke bare hva man leverer, og hvordan man leverer dette. Da er det kulturbygging, ekte engasjement og følelser som er viktigst å fokusere på, og det er her arrangementsmarkedsføring tar en viktig rolle, internt og eksternt.

 

Oppleves ikke som påtvingende

Arrangementsmarkedsføring gir bedrifter en unik mulighet til å nå målgruppen med sitt reklamebudskap på en måte som ikke oppleves påtvingende. Formålet er å fange potensielle kunders oppmerksomhet, vekke deres interesse og skape positive assosiasjoner.

Her er noen av formålene som arrangementsmarkedsføring kan benyttes til:

  • Skape oppmerksomhet og interesse for noe, f. eks. i forbindelse med en lansering av produkter eller tjenester
  • Fremme merkevarekjennskapen og utvikle merkevareholdninger
  • Styrke merkevarens personlighet og image
  • Øke salget på kort og/eller lang sikt
  • Motivere og/eller belønne medarbeiderne
  • Informere / lære opp medarbeidere og potensielle kunder
  • Øke kunde- eller medarbeiderlojaliteten
  • Gjøre dine kunder til ambassadører
  • Posisjonere deg som tankeleder
  • Generere leads
  • Fange opp innspill og trender på en effektiv måte
  • Nettverking og personlig kontakt

 

Les også: 6 trender for arrangement i 2019

 

Sterk vekst

Arrangementer har vist seg å være et uovertruffent verktøy for å bygge merkevare og relasjoner, og for å synliggjøre verdier. Markedsføring er kommunikasjon. Det handler om å formidle et tydelig budskap på rett sted til rett tid. Fysiske møter som konferanser og messer gir deg muligheten til å treffe beslutningstakere og bygge nettverk på en arena der ditt produkt eller din tjeneste står sentralt.

Med andre ord er det ikke rart at stadig flere bedrifter forstår viktigheten av å ha møter og arrangementer som en del av den helhetlige markedsstrategien. Ifølge IRM (institutet för reklam- och mediestatistik) økte investering i arrangementsmarkedsføring og sponsing med 5 prosent i løpet av 2018 og nærmer seg en omsetning på hele 15 milliarder kroner.

Denne sterke veksten vil fortsette i årene fremover.

 

Konklusjon

Bedrifter som ønsker å skape merkekjennskap, øke salg og styrke merkevarens personlighet og image, har fått opp øynene for det enorme potensialet som ligger i å kombinere arrangement med andre (interne og eksterne) markedsføringsverktøy.

Arrangementsmarkedsføring er rett og slett en av de beste måtene å
treffe målgruppen din på i 2019.

 

New call-to-action