Hva er forskjellen mellom hybridarrangement og digitalt arrangement?


Hva er forskjellen mellom hybridarrangement og digitalt arrangement?

Lena Elgaaen | 15. okt 2020
5 minutter lesetid

Hva er forskjellen mellom hybridarrangement og digitalt arrangement

Fra og med mars i år ble digitale møter og arrangementer den nye hverdagen for veldig mange av oss. Da landet gikk i lockdown, måtte bedrifter, organisasjoner og undervisningsinstitusjoner hive seg rundt og begynne å bruke ulike tjenester for videomøter og webinar. Dette tok vi på strak arm!

Nå mot tampen av året har myndighetene lettet litt på koronarestriksjonene. Vi som jobber med arrangement, har fått muligheten til å komme sammen fysisk. Men begrensningen på 200 deltakere på innendørsarrangementer gjelder fortsatt for landet generelt, med noen strengere restriksjoner enkelte steder.

Denne begrensningen har banet vei for en aldri så liten nyvinning på arrangementsfronten, nemlig hybridarrangementer.

Hva er egentlig forskjellen på et digitalt og et hybrid arrangement? Heng med, så får du en enkel forklaring på begrepene!

 

Det beste fra det fysiske og det digitale

Et hybridarrangement er en kombinasjon av et fysisk og et virtuelt arrangement. Én del av arrangementet gjennomføres i ønsket lokale (egne kontorlokaler eller et strømmestudio), med et begrenset publikum i salen. Resten av arrangementet foregår på nettet, hvor deltakerne er med foran skjermen via strømming og/eller et videokonferanseverktøy à la Zoom.

Alle hybridarrangementer har altså en digital komponent, men til forskjell fra heldigitale arrangementer er det også deltakere til stede i salen.

Kort oppsummert: På et hybridarrangement møtes en del av deltakerne fysisk, mens resten av dem deltar digitalt.

Samhandling står sentralt

Selv om begrepet hybridarrangement er nytt for mange, er ikke konseptet bak det nytt. Hvis du har sett noen episoder av det populære NRK-programmet “Alle mot 1” og vært med og spilt via appen deres, har du i praksis vært deltaker på et hybridarrangement. Deltakerne i studio utgjorde den fysiske delen, mens den digitale delen bestod av oss seere der hjemme, som kunne delta ved å sende inn svar på de ulike eksperimentene som vi skulle gjette utfallet av.

Grunnideen bak “Alle mot 1” er samhandling mellom programlederne og deltakerne i studio (den fysiske delen) og seerne hjemme i stua (den digitale delen). Det er nettopp det at vi seere blir aktivt involvert underveis, som gjør programmet til et hybrid “event”.

Hva er så et digitalt arrangement?

Et digitalt arrangement er et møte eller en konferanse som foregår på nett, hvor deltakerne kommuniserer og samhandler med hverandre ved hjelp av digitale verktøy.

Enten kan nettmøtet/-arrangementet avholdes som webinar, med bare en stemme/presentasjon, eller det kan direktesendes fra det opprinnelige arrangementsstedet og vise foredragsholdere live.

Men vent nå litt – er ikke dette akkurat det samme som på et hybridarrangement?

Joda ... bortsett fra én vesentlig forskjell: På et digitalt arrangement er ingen i publikum fysisk til stede sammen på et felles arrangementssted.

På et hybridarrangement kombinerer man digitale konferanseverktøy med det å møtes under samme tak, ansikt til ansikt.

 

Les også: Lag en profesjonell hybridkonferanse med Proviso og Oslo Streamingsenter

 

Hybrid kontra digital = engasjerende kontra ensidig

Hva er grunnen til at flere og flere arrangører velger å avholde sine møter og arrangementer som en hybrid mellom fysisk og virtuell deltagelse? I en tidligere artikkel skriver vi om hvordan Oslo Business Forum lager sine hybridarrangementer. Ifølge OBF er hybridarrangementer et svar på omveltninger og utfordringer i arrangementsmarkedet, med hensyn til bl.a. digitalisering og bærekraft.

I tillegg til alle de åpenbare fordelene som ligger i å gi deltakere muligheten til å få med seg et arrangement uten å måtte komme seg til arrangementsstedet, er det flere praktiske grunner til å lage et hybridarrangement. Når en presentør eller foredragsholder må snakke inn i kamera, uten deltakere fysisk til stede i samme rom, får ikke han eller hun den øyekontakten og responsen som kan gi en boost for både selvtilliten og energien i presentasjonen.

Når de som står på scenen, derimot har øyekontakt med noen i publikum, vil de opptre mer avslappet, i en setting som føles mer naturlig og ekte. Da blir det med én gang en annen og mer dynamisk stemning, fordi det ikke bare blir “monolog” fra arrangør til deltakere.

På et arrangement hvor en del av deltakerne er til stede fysisk, kan foredragsholder og møteleder bevege seg rundt og bruke øyekontakt og kroppsspråk til å skape involvering mellom sal og scene. I pauser og til lunsj kan folk mingle og nettverke. Dette lar seg ikke gjøre med et heldigitalt arrangement, og derfor vil man med et hybridarrangement klare å engasjere og involvere deltakerne på et helt annet nivå enn hva man klarer med et digitalt arrangement.

 

Oppsummering

Hovedforskjellen mellom et digitalt og et hybrid arrangement er at førstnevnte har deltakere i salen, i tillegg til de som er med online. På den måten blir det mer samhandling mellom arrangør og deltakere, og følgelig en merkbart “rikere” atmosfære.

Før eller siden vil hverdagen vende tilbake til det normale, men det blir en ny normal. Det er lite som tyder på at møter og arrangementer automatisk vil bli “helfysiske” igjen selv om koronasituasjonen (forhåpentligvis snart) blir en saga blott.

Siden hybridarrangementer kombinerer fysiske og virtuelle opplevelsesarenaer, er de det beste fra begge verdener, for både arrangør og deltakere. Gjort riktig kan et hybridarrangement bidra til at dere når ut til en bredere målgruppe og skaper en mer rikholdig arrangementsopplevelse for alle involverte.

guide til et vellykket hybridarrangement

 

Hva er forskjellen mellom hybridarrangement og digitalt arrangement?
Skrevet av Lena Elgaaen

Lena er vårt siste tilskudd i Proviso. Lena har lang fartstid i hotellbransjen med hovedvekt på planlegging og koordinering av arrangementer, samt universitetsutdannelse innen reiseliv og relasjonsledelse. Lena har en naturlig evne for salg og en utpreget serviceholdning. Som rådgiver i Proviso er hennes oppgaver support og veiledning, kundeoppfølging, produksjon og administrasjon av prosjekter, samt salgs- og markedsrettede aktiviteter. På fritiden er Lena glad i friluftsliv, kultur, språk og litteratur, og hun er lokalt engasjert i utviklingen av Drøbak som turistdestinasjon.

Andre leste også