Hvordan promotere ditt #event i sosiale medier


Hvordan promotere ditt #event i sosiale medier

Christine Martin | 09. sep 2016
7 minutter lesetid


Mulighetene for å markedsføre ditt arrangement gjennom sosiale medier er uendelige. Derimot er det mange måter å gå frem på, og man har lett for å bli stående fast i problemstillingene: “hvilke sosiale medier skal jeg satse på” og “hvordan går jeg frem”?

 

Det spiller ingen rolle hvilken type arrangement du planlegger – ved rett bruk av sosiale medier, slik som Facebook, Twitter og Linkedin, har du helt klart  større mulighet for å lykkes både med å nå deltakerne dine, mobilisere dem og skape engasjement rundt arrangementet.  

...Og det er vel noe alle som planlegger arrangementer jobber for å oppnå?

 

Før du setter i gang:

 

Bestem deg for publikum og mediekanal

  • Definer målgruppen: Før du i det hele tatt setter deg ned med dette fantastiske og interaktive verktøyet er du absolutt nødt til å vite hvem du ønsker å sikte mot når du skal promotere arrangementet.

 


 Vil du vite hvordan du kan arrangere bedre eventer? Last ned og les vår gratis e-bok.

 

Velg sosiale mediekanaler

  • Tipset er at du tar for deg to til tre sosiale kanaler som du kan konsentrere deg om; Facebook egner seg kanskje best før eventet, mens Twitter og Instagram er nok mer passende når det kommer til å fange øyeblikkene underveis. Viktigst er at du sørger for å bruke de sosiale kanalene som treffer målgruppen din best. Det kan derfor være lurt å lese seg opp på de ulike før du setter i gang. (kilde)

Opprett et eget sosiale medier-arrangement

  • Dette gir økt synlighet hvor også potensielle deltakere kan se hvem andre som skal delta. Slik vil de også kunne sende arrangementsinvitasjonen din videre til andre i målgruppen. (kilde)

Opprett en passende hashtag

  • Opprett én til to relevante hashtags: Du vil vel at flest mulig skal høre om arrangementet? Da er hashtags tingen. De bidrar til at deltakerne kan starte diskusjoner i sosiale medier, og engasjere seg i eventet i forkant. Sist, men ikke minst, vær tro mot disse.

  • Vær original: Før du velger hvilke hashtags du skal gå for, sjekk både Twitter, Instagram og andre sosiale medier for å se om disse allerede er benyttet av noen andre. Slik slipper du at de potensielle deltakerne blir forstyrret av andre som bruker samme hashtags i livefeeden sin.

LES MER



 


Når du skal promotere:

 

By på engasjerende innhold

  • Lag innhold som appellerer til deltakerne: Vær tydelig og enkel i budskapet og pass på å gjøre veien kort for å melde seg på. Gi i tillegg deltakerne en grunn til å følge, dele og engasjere seg i eventet ditt før det starter. 

Vær aktiv og synlig

  • Publiser innhold regelmessig i valgte medier og ha en aktiv konto: Det skal sies at du kommer ikke langt med en stillestående sosial media-konto når du først skal promotere et arrangement. Det blir lite troverdig og rekkevidden blir ikke like bra som hvis du allerede hadde hatt en konto hvor du har “varmet” opp publikumet i forkant av markedsføringen din.  
  • Tilpass promoteringen i forhold til størrelsen på arrangementet: Hvis det er snakk om et årlig arrangement et det veldig viktig å varme opp publikumet en stund før det sparkes i gang. Er det snakk om et stort arrangement, vurder å lage en egen Facebook-side til denne som “varmer opp” publikum både før, underveis og etterpå.

 

Tilpass innholdet

  • Vær tydelig i markedsføringen din: Uavhengig av hvilket sosialt medie du velger å gå for, bestem deg for: "Tone of voice", også lengden på det du deler. Etterpå er det viktig å tilpasse dette igjen til formatet du skriver for; det være seg Twitter, Facebook eller Instagram. 
  • Skriv kort og enkelt: Husk at dette er kanaler hvor man kjemper om oppmerksomhet i et hav av arrangementer – la budskapet være enkelt overfor de potensielle deltakerne dine.

Bli godt kjent med ditt publikum

  • Vit hvem de er: Se gjerne over innlegg du har publisert før – hva har du fått mest klikk på – og ikke minst flest kommentarerer på? Fortsett i så fall med denne stilen.
  • Plei dem: Viktigst er at du du går inn for å dyrke ditt forhold til potensielle deltakere ved å svare på det de spør om, også eventuelt dele flere relevante artikler med dem på den aktuelle sosiale kontoen. Opplever du å få kritikk? Da er det viktig å svare raskt, og løse eventuelle problemer umiddelbart. Varslinger gjør at du kan reagere raskt. 

Prøv deg frem, lær av tidligere feil, jobb systematisk så vil du fort se at arrangementet vil skinne i sosiale medier – og ikke minst, tiltrekke seg flere deltakere.  

New Call-to-action

Andre leste også