Skip to main content

Selv om det ikke er din jobb å planlegge arrangementene som bedriften din gjennomfører, så er det din jobb å forstå deg på mennesker, samarbeid og hva som trengs for at de skal lykkes.


Vi vet alle hvor viktig utfallet av et arrangement kan være for bedriftens omdømme. Du vet at et vellykket arrangement ikke bare handler om å gjennomføre arbeidsoppgaver og fornøyde kunder og deltakere,  men også om fornøyde ansatte. Her er noen nyttige retningslinjer for å få til nettopp dette.


1. Ansett de rette personene


Vi har sagt det før, og sier det igjen, ansett de rette personene. Og her er du eksperten. Men det er ikke enkelt. Ikke bare skal du finne de rette personene for bedriften, men du må også finne de rette personene for hverandre. Å planlegge og gjennomføre et arrangement krever et velfungerende team. Det betyr at teamet må inneha kompetanse, erfaring, kunnskap og egenskaper som utfyller hverandre. Og får du til det, er mye gjort allerede.


2. Kommunikasjon er nøkkelen


Kommunikasjon er nesten alltid nøkkelen. Et arrangement kan falle fra hverandre fordi teamet ikke har kommunisert godt nok. Det er utrolig hvor store konsekvenser en liten misforståelse mellom to kolleger kan få. For å unngå det kan det være lurt å samles hver morgen, en gang i uken, eller hvor ofte det trengs, for å påse at alle drar i samme retning. Det som er helt sikkert, er at det alltid skjer endringer underveis i planleggingen av arrangementer. Det er derfor viktig at leder av teamet, og teamet selv, opparbeider gode vaner for optimal informasjonsflyt.

3. Gi ros og tilbakemeldinger


Alle vet hvor godt det føles å få litt ros når man jobber eller har jobbet hardt for noe. Det øker motivasjonen og lysten til å fortsette gjøre det bra. Og det ønsker du jo. Spesielt viktig er det at de ansatte føler seg sett, hørt og anerkjent for sin innsats. Det er derfor viktig at du som leder ikke glemmer å rose der rosen er fortjent. Kanskje er det til og med en belønning i vente?
Om du har ansatt de rette personene, vil de ønske å utvikle seg både individuelt og som et team. Utvikling skjer ofte gjennom motstand og konstruktive tilbakemeldinger. Dette kan skje fra leder til ansatt, så vel som ansatt til ansatt. Bidra til at dine ansatte lærer og utvikler seg ved å gi dem konstruktive tilbakemeldinger.

Resultater fra medarbeiderundersøkelsen (2013) utarbeidet av Difi, viser at:

"Betingelsene for jobbengasjement er blant annet knyttet til arbeidsbelastning, egenkontroll over arbeidsoppgaver, belønning, jobbefelleskap, opplevelse av rettferdighet på arbeidsplassen og arbeidsplassens verdier."



4. Gi dem mulighet til å lykkes


Teamet kan være så sammensveiset og kompetente som du bare kan drømme om, men har de ikke de rette verktøyene, vil alt kunne være forgjeves. På samme måte som du i din rolle ønsker å bruke tid på det som virkelig teller og gir resultater, gjelder det også for dem som planlegger arrangement. Invester i effektive, brukervennlige systemer og verktøy som bidrar til å holde dine ansatte fornøyde. Ønsker du at bedriftens arrangementer skal oppleves profesjonelle og relevante, er det viktig å gi de ansatte muligheten til å lykkes med det.

New Call-to-action