Skip to main content

Hvis du har vært foredragsholder på en konferanse, har du sikkert opplevd følgende: Mens du står og presenterer, ser du at flere i salen sitter og kikker på mobilen. Ansiktet deres er lyst opp, ikke av engasjement i det du sier, men av en mobilskjerm. 

Det er ikke akkurat en boost for motivasjonen eller selvtilliten når du ser at enkelte blant publikum ikke er koblet på det du sier. Men det er virkeligheten i dag: Mobilbruk blant deltakere er utbredt, og det er kommet for å bli.

Spørsmålet er heller, hvordan kan du gjøre det til noe positivt?

 

Gjør smarttelefonene til en del av “showet”

Mobilbruk under foredrag og presentasjoner er forstyrrende, ikke bare for den eller de som står på scenen, men også for de andre deltakerne. Verst er det når noen har glemt å slå mobilen på lydløs og den plutselig begynner å ringe.

Er løsningen på problemet at arrangøren forbyr mobiler på arrangementer? Nei, det vil trolig bare virke mot sin hensikt. Folk som er vant til å holde seg oppdatert på varsler, meldinger og nyhetsstrømmer til enhver tid, vil ikke bli mindre distrahert av tanken på at det skjer viktige ting på mobilen uten at de får det med seg.

Hva om arrangører i stedet ønsker mobilbruk velkommen og drar nytte av kraften som ligger i smarttelefoner?

Ethvert arrangement har en viss showfaktor; det bidrar til å trekke folk og skape buzz. Derfor lønner det seg ikke å innføre mobilforbud på et arrangement. Tvert om bør du som arrangør oppfordre deltakerne til å slå seg løs med mobilen sin …! 

La oss se nærmere på mulighetene som ligger i å gjøre deltakernes smarttelefoner til et verktøy for engasjement og involvering underveis i arrangementet.

 

Smarttelefoner kan gjøre arrangementet mer engasjerende og interaktivt

Alle som kommer på arrangementet ditt, har med seg smarttelefon. Dette kan du dra nytte av på flere måter:

Bruk en deltakerapp

Ved å ha egen app for deltakerne på mobilen får de som kommer på arrangementet, samlet all viktig informasjon på ett sted. Bruker du det rette påmeldingssystemet, fungerer det på følgende måte:

Appen er nettbasert og settes enkelt opp for arrangementet ditt. Du distribuerer appen direkte til deltakere som en lenke sendt på SMS, og de trenger ikke å gå til App Store eller Google Play for å laste ned noe. Det er heller ikke behov for å logge inn. Lenken er personlig, og deltaker får enkelt opp egen informasjon.

I appen kan du samle all relevant og nyttig informasjon for deltakerne, så slipper de å lete gjennom arkiverte e-poster og gamle SMS-meldinger. I tillegg kan deltakere snakke både med arrangør, foredragsholdere og med hverandre (også før og etter arrangementet). Slik får de maksimalt utbytte av arrangementet, via smarttelefonene sine.

 

Engasjer deltakerne med meningsmålinger

På arrangementer er det vanlig at mange kvier seg for å mene noe i plenum eller stille spørsmål. Dermed er det mange som blir sittende og brenne inne med gode innspill eller spørsmål de ikke får svar på. Kanskje er det enkelte av disse som da “kobler ut” og begynner å sjekke mobilen. En god løsning på dette kan være å bruke meningsmålinger (polls).

Bruker du et profesjonelt påmeldingssystem, vil det antagelig også inneholde funksjoner for å lage meningsmålinger (polls)l. Ved hjelp av meningsmålinger kan du raskt og enkelt be deltakerne gi sine tilbakemeldinger underveis i arrangementet (enten de er fysisk til stede på et arrangement eller deltar digitalt). Kanskje ønsker du som arrangør innspill på faglige vurderinger, eller du skal gjennomføre avstemninger. Meningsmålinger er også en mulighet for deltakerne til å stille spørsmål.

Meningsmålinger skaper involvering, stemning og temperatur, og gjør at deltakerne bruker mobilen sin som et engasjementsverktøy i stedet for å bli distrahert av den. Dermed bidrar de mer. Alt i alt blir arrangementet en mer givende opplevelse, med større utbytte for både sal og scene.

Les mer: Gjør arrangementet mer interaktivt med meningsmålinger

 

Bruk SMS til å kommunisere direkte med deltakerne

Med et godt påmeldingssystem kan du kommunisere med deltakere både med SMS og e-post underveis i arrangementet (og dessuten både før og etter). På den måten når du kjapt og enkelt frem med informasjon til deltakernes smarttelefoner. 

Kanskje blir det en endring underveis som du må få varslet deltakerne om med én gang, og ved å sende ut SMS er du sikker på at alle får den informasjonen de trenger.

 

Be deltakerne legge ut innhold på sosiale medier

Siden praktisk talt alle deltakere bruker smarttelefon og veldig mange av disse er på Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter og LinkedIn, er sosiale medier en av de mest effektive promoteringskanalene du har for arrangementet ditt. Derfor bør du oppfordre deltakerne til å legge ut bilder og video underveis. 

Brukergenerert innhold fungerer godt, fordi deltakere stoler på hva andre deltakere sier. Ikke minst fører det til økt engasjement: Når deltakere oppdager at de kan få bildet sitt eller videoen sin eksponert for kanskje hundrevis av mennesker, er det mer sannsynlig at også de vil være med og bidra.

En annen fordel ved å oppfordre deltakerne til å dele bilder og video i sosiale medier, er at det fører til bedre social proof. Folk er interessert i det som «alle» snakker om. Når vi ser at mange snakker om et bestemt arrangement på sosiale medier, blir vi straks interessert og vil vite mer.

Husk å opprette egne emneknagger (hashtags) for arrangementet, de bidrar til at deltakerne kan starte diskusjoner og samtaler, og engasjere seg både i forkant, underveis og etter.

 

Bonustips 

For å unngå at smarttelefonene blir en distraksjonsfaktor på arrangementet ditt, er auser underveis. slik at folk får lest e-poster og meldinger og får fulgt opp det som har skjedd i mellomtiden.

 

New Call-to-action