Skip to main content

I dag har du et vell av muligheter til å tilegne deg ny kunnskap. Du kan lese fagblogger, høre på podkaster, se instruksjonsvideoer på YouTube og delta på webinar, bare for å nevne noe. Hvorfor ta seg bryet med å være fysisk til stede på en konferanse eller et seminar?

Er du av denne oppfatningen, kan det være at du går glipp av en av de beste mulighetene til kompetansebygging som finnes. «Live» arrangementer som konferanser, seminarer/frokostseminarer, workshops, etc. er unike arenaer for læring og nettverking.

Her gir vi deg 10 grunner til at du og dine ansatte bør delta på konferanser:

 

1. Slip sagen

Den amerikanske forfatteren og foredragsholderen Steven R. Covey ga for snart 30 år siden ut boken De 7 gode vanene, og den er stadig blant verdens mestselgende bøker om ledelse. På Coveys liste over 7 gode vaner gode ledere bør ha, står «slip sagen».

Tanken bak er at man må sette livslang utvikling på dagsorden. Noen ganger må du riste deg løs fra «jobbaspektet» ved jobben, for å finslipe egenskaper og ferdigheter. En skarp øks feller trær langt bedre enn en som er sløv.

Du vil alltid komme tilbake fra en konferanse med nye ideer og måter å gjøre ting på, noe som gjør deg mer effektiv og produktiv i jobben.

Ikke vær en tømmerhogger som hakker i vei på et tre med en sløv øks, mens konkurrentene dine hogger det ned på halvparten av tiden med en som er sylskarp. Eller bruker en motorsag som de så en demo av på en konferanse.

 

2. Møt eksperter og «influencers» ansikt til ansikt

Ikke alle konferanser byr på muligheten til å møte folk man ser opp til i næringslivet, men det er større sjanse for det når dere er i samme rom.

Det kan være at du får ta en selfie med noen som har inspirert og påvirket deg, at du får anledning til å utveksle en forretningsidé med noen du ser opp til, eller at du knytter kontakt med noen som kan bli en mentor.

 

3. Nettverkingsmuligheter

Via sosiale medier får du holdt kontakten med venner og bekjente, både fra fjern og nær. Men ingenting kan oppveie det å treffe folk i det virkelige liv.

Gode konferanser legger til rette for å mingle og inngå nye relasjoner – og styrke dem du allerede har. Det kan være at du knytter kontakt med en potensiell kunde eller leverandør i lunsjen eller over en kaffekopp/cocktail. På en breakout-sesjon kan det plutselig hende at du sitter ved siden av din neste kunde eller mentor.

Eller, hvis du ikke deltar, da kan det hende at din argeste konkurrent sitter der du kunne ha sittet.

 

4. Nye verktøy

På konferanser vil du kunne finne utstillere/sponsorer som viser frem løsninger og verktøy du ikke har sett før. For eksempel teknologi som får oss til å jobbe raskere og gjøre færre kostbare feil, eller som gir oss et fortrinn på en eller annen måte.

Disse produktene er helt sikkert å finne på bedriftenes nettsider, men det er noe helt annet å få en produktdemo der og da, hvor du kan sparre direkte med leverandørene om utfordringer du står overfor i akkurat din virksomhet.

 

5. En ny læringsarena

Husker du scenen i filmen Dagen er din (Dead Poets’ Society), hvor Robin Williams’ rollefigur ber studentene om å stille seg opp på en pult, slik at de får et helt nytt perspektiv?

Nye perspektiver gir nye resultater. Hvorfor arrangerer så mange bedrifter møter/sammenkomster ute av egne lokaler, tror du? Fordi det er så lett å bli sittende fast i gamle rutiner. Når man hver dag sitter på samme stolen, på det samme kontoret (eller i den samme båsen), på den samme kafeen – det kan legge en demper på nytenkning.

Å rive seg løs fra kontorpulten og trå innenfor dørene på et konferansested du aldri har satt foten i før, kan være det ekstra lille puffet du trenger for å se med friske øyne på jobben du gjør.

 

6. Riv deg løs fra komfortsonen

Denne går hånd i hånd med den forrige grunnen. Et event bryter deg løs fra komfortsonen.

Det er lettvint å lese et blogginnlegg i ro og mak på kontoret. Det koster deg ikke en kalori å høre på en podkast (med mindre du gjør det på tredemøllen). Du trenger ikke å bedrive smalltalk mens YouTube-videoen laster.

For enkelte ligger det å mingle og nettverke nærmest i blodet. For resten av oss kan arrangementer med mange deltakere være en real utfordring. Men det å rive seg løs fra komfortsonen er akkurat det vi behøver for å få et avbrekk fra vanetenkningen som har fått oss til å gro litt fast i gamle måter å jobbe på.

Hvis du blir skjelven i buksene bare ved tanken på å delta på en konferanse, kan det være lurt å ta med en kollega/venn, slik at du ikke føler deg helt bortkommen.

 

7. Ny kunnskap og nye innsikter

Litt av problemet med internett er at vi tror at alt ligger bare noen tastetrykk unna. Og kanskje gjør det det. Men all datamengden der ute er ofte vanskelig å bli klok på, eller også ligger den i veien for det aller beste materialet. En godt organisert konferanse med en tydelig rød tråd gir oss oversikt over og innsikt i nye strømninger i vårt eget fagfelt.

Det meste av informasjon ligger på nett et eller annet sted, men en konferanse vil kunne skjære gjennom all støyen og gi deg håndfast innhold som du ikke ville ha fått tilgang på ellers.

Hvis du stiller spørsmål, tar notater og møter godt forberedt, vil du kunne sitte igjen med rykende fersk kunnskap på ditt felt.

 

8. Energien fra likesinnede

Det er lite som slår følelsen av å være i rom fullt av likesinnede. Andre som villig til å bruke dyrebar arbeidstid til å lære noe nytt, og som ønsker å utvikle og «forbedre» seg.

Når du sitter i et auditorium eller i en konferansesal, slår det deg at det ikke bare er du som er ute etter å tilegne deg ny kunnskap som du kan ta med tilbake til kontoret og bedriften.

Denne energien finner du ikke i læringskanaler på nett, uansett hvor mye det «skravles» omkring en hashtag.

 

9. Invester i deg selv

Kanskje er dette punktet innlysende, eller en gjentakelse av ting jeg sier lenger opp. Men det å komme seg ut av kontoret og «slipe sagen» innebærer at du investerer i deg selv.

Det er å si til deg selv at du er verdt det. At du fremdeles har mye å lære og kan bli enda bedre på jobben du gjør.

Det er en investering i deg selv, i karrieren din, og til og med i bedriften din. Når du melder deg på konferansen og går bort til innsjekkingsområdet, er det en klar og tydelig melding om at du investerer i egen vekst.

 

10. Sist men ikke minst: Bli kjent med nye folk!

Dette er nok ikke den viktigste av de 10 grunnene jeg lister opp, men jeg ville ha den med. Det er gøy å delta på konferanser! Arrangementer er moro. (De mer introverte av oss himler kanskje med øynene nå.)

Jeg er ingen kløpper på nettverking. Som så mange andre synes også jeg at det kan være utfordrende å hive seg med i samtaler med fremmede. Men jeg har blitt bedre på det, nettopp ved å delta på konferanser. Gjennom å sitte ved siden av folk jeg ikke kjenner (ennå) på arrangementer, har jeg knyttet både kontakter og vennskapsbånd.

Ikke gå glipp av slike muligheter.

 

Investering i egen bedrift

Joda, det kan være dyrt å delta på konferanser. Og du må bruke tid vekk fra kontoret, hvor du kunne ha «fått ting unnagjort».

Men en konferanse utgjør en unik pakke av nettverking, læring og moro. En god konferanse får deg til å vokse og utfordre deg selv.

Og hvis det er du som sitter i sjefsstolen, er det en rett og slett investering i din egen bedrift når du lar dine ansatte komme seg ut av kontoret og hente nye ideer og tanker som til syvende og sist gagner virksomheten.

 

New Call-to-action