Skip to main content

Hvor mange er det som daglig besøker landingssiden for ditt arrangement? Og av disse, hvor mange er det som blir deltakere på arrangementet?

Litt usikker på det? Hvis du satser på å få flest mulig påmeldte uten å bruke penger på markedsføring, er det viktig at du skjønner hvorfor besøkende på landingssiden ikke alltid ender opp med å melde seg på arrangementet.

Så før du bruker mer annonsekroner på å få større trafikk inn til landingssiden, la oss se nærmere på tre grunner til at potensielle deltakere lar være å melde seg på. Underveis skal du få noen kjekke tips til å gjøre interesserte til påmeldte.

 

1. Du sender folk som ikke er interessert, til landingssiden

Når du kjøper annonser, har du nok følelsen av at du gjør det riktige. Men dersom ikke besøkende fra de kildene konverterer til påmeldte, bør du vurdere å bruke promobudsjettet på andre måter.

Se på analysetallene for landingssiden på ditt forrige arrangement. Hvor mange besøkende fikk du per dag? Hvor mange av disse kom fra sosiale medier, nettsøk og e-poster? Ta så en kikk på dem som faktisk meldte seg på. Hvilke kilder stod for flesteparten av påmeldingene? Med disse tallene i bakhodet, hvor mange kroner brukte du på hver kanal? Hvilke av dem ga best avkastning?

La oss si at du kikker på analysetallene og for eksempel ser at det er markedsføringen på e-post, i Google og i sosiale medier som sørger for mest trafikk til eventlandingssiden. Men så ser du at de besøkende som kommer fra sosiale medier, ikke er like interessert i å melde seg på som de fra e-post og Google. I dette tilfellet ville du får mer igjen for kronene ved å bruke dem på søkemotormarkedsføring.

Kort sagt – hvis du ønsker å få flere påmeldte uten å måtte bruke mer penger, da bør du investere i de kanalene som får flest til å registrere seg.

For øvrig er det viktig at forventningen fra annonsen om arrangementet matcher budskapet på landingssiden. Hvis annonsen er profesjonelt utformet, med grafikk og tekst som bygger opp høye forventninger hos potensielle deltakere, blir det en nedtur å komme til en landingsside som ikke har interessant eller tydelig nok budskap.

 

2. Landingssiden for arrangementet er ikke mobiltilpasset

I mars 2015 ble det for første gang flere som bruker mobil enn desktop, og trenden ser ikke ut til å dabbe av med det første. Hvis det er vanskelig å registrere seg på mobil, støter du potensielt sett fra deg et raskt voksende segment av mulige deltakere.

Ikke helt med på tanken? Tygg litt på denne, da: Det amerikanske IT-selskapet NetElixir gjorde i 2014 en studie av 180 millioner nettkjøp og fant at konverteringsraten (det vil si antall personer som fullførte kjøpet etter å ha besøkt et nettsted) var 160 prosent høyere på nettsider som var tilpasset mobil enn på dem som ikke var det.

Hvis du bruker annonsekroner på Facebook, er du simpelthen nødt til å ha en mobilvennlig landingsside. Facebook får 75 prosent av annonseinntektene fra annonser på mobil. Derfor må du sørge for at dine potensielle deltakere slipper å måtte zoome inn og ut for å lese tekst og se bilder idet de kommer inn på landingssiden. Da blir det brått høy fluktfrekvens istedenfor høy konvertering.

 

3. Det er for komplisert å melde seg på

Har du oversikt over hvor mange som går i gang med registreringen, men som ikke fullfører prosessen? Ifølge gjennomsnittlige e-handelssteder påbegynner 7 av 10 kunder kjøpsprosessen uten å fullføre den. Dette skyldes blant annet at det er for mange steg å gå gjennom.

Faktisk har studier vist at hvert steg i kjøps- eller registreringsprosessen fører til 10 prosent færre transaksjoner. Se nærmere på flyten i registreringen på websiden din. Hvor mange steg må man ta for å melde seg på? Hvis du benytter deg av betalt nettannonsering, kan det være at du kaster penger ut av vinduet.

Les også: Slik får du flere deltakere på ditt neste arrangement

 

Konklusjon

1. Etter hvert som flere og flere kommer over arrangementet ditt og melder seg på via mobilen, bør du sørge for at landingssiden for arrangementet og selve påmeldingssiden er mobiltilpasset.

2. Heller enn å bruke mer penger på markedsføring, bør du optimalisere de markedsføringstiltakene du allerede har gående, slik at du tiltrekker kun dem som er mest interessert i å melde seg på arrangementet.

3. Sist men ikke minst: Invester i et nettbasert påmeldingssystem som gjør det enkelt for dine potensielle deltakere å registrere seg.

 

 

New call-to-action