Skip to main content

Foredragsholderen du booker til ditt arrangement, kan ha veldig mye å si for hvor attraktivt eventet fremstår overfor potensielle deltakere, slik at de melder seg på. Men dette betyr ikke at du må ut med titusener av kroner for å få inn en foredragsholder med høy kjendisstatus – en såkalt publikumsmagnet.

For å trekke folk er det ofte nok at du klarer å finne en foredragsholder som kan kunsten å formidle og å treffe en nerve i publikum. Det kan være en blogger, forfatter, inspirerende gründer eller en ildsjel/foregangsfigur i lokalsamfunnet. Dine påmeldte vil gjerne høre hva slike personer har på hjertet.

Men hva hvis disse ikke er profesjonelle foredragsholdere, og dermed ikke er registrert hos byråer som formidler foredrag? Hvordan skal du da gå frem for å finne de som har spennende historier å fortelle?

Da kan du følge disse 5 stegene for å finne foredragsholdere som setter en ekstra spiss på arrangementet ditt:

 

1. Spør dine påmeldte om hvem de kan tenke seg å høre på

En av de enkleste måtene å finne foredragsholdere som vil gå rett hjem hos deltakerne dine på, er å spørre dem! Send en kort spørreundersøkelse til tidligere deltakere (dette kan enkelt gjøres med Provisos påmeldingssystem), hvor du ber om innspill til foredragsholdere.

Få frem at du ønsker å skape et arrangement som gir best mulig deltakeropplevelse, og at du derfor ønsker at de skal få være med og utforme programmet. Du kan gi dem et ekstra incentiv til å svare ved å tilby dem gratis plass på første rad dersom foredragsholderen de foreslår, blir valgt ut – og kanskje til og med sjansen til en «meet and greet». Men vær tydelig på at du ikke har budsjett til å kapre publikumsmagneter, og at du er ute etter kreative forslag.

Du kan også ha følere ute blant følgerne dine i sosiale medier – det kan være at det er folk de følger på LinkedIn eller Twitter som de gjerne kunne tenkt seg som foredragsholder.

 

2. Følg med på kommende bokutgivelser

Fagbokforfattere som har en bok like om hjørnet, eller som nylig er kommet ut med bok, er som regel veldig interessert i den omtalen og publisiteten de kan få (det er mange som kjemper om oppmerksomheten i dagens norske bokmarked). Så dette er gode kandidater å ta kontakt med.

Ved å se på hva boken deres handler om, får du en klar pekepinn på hvilket fagfelt de har kompetanse på, og hva slags tematikk de muligens kan holde foredrag om.

Nettstedet Boknett.no er en glimrende ressurs for å holde oversikten over nyutgivelser. Der finner du blant annet nye bøker (med undersjangeren ‘Faglitteratur), anmeldelser og bestselgerlisten.

Når du har funnet et bok/forfatter som du synes virker aktuell og relevant, står det hvilket forlag han/hun er utgitt på. Dermed kan du henvende deg til forlaget og få forfatterens kontaktopplysninger.

Mange forfattere har egne hjemmesider, så da vil et kjapt søk i Google være nok til å finne dem. Hvis de ikke har hjemmeside, kan du kanskje nå dem på Twitter eller Facebook.

 

3. Se etter aktuelle kandidater på nettet

Personer som er kjent som talsmenn for sin bransje, sier som regel ikke nei takk til invitasjoner om å holde foredrag. Gå på nett og hør på hva de har å melde.

De uttaler seg gjerne om siste nytt i bransjen, de gjesteblogger, de holder høy profil i ulike interessegrupper på LinkedIn, er aktiv i samtaler på Twitter og svarer på spørsmål innenfor eget fagfelt på nettsteder som Quora og Reddit.

Hvis du får tak i engasjerte personer, med relevant kompetanse, er det bare å ta kontakt med dem og by dem på en ny plattform hvor de kan formidle det de brenner for.

 

4. Sjekk ut populære blogger

En blogg med en aktiv og engasjert leserskare viser at forfatteren av den har noe å formidle som det finnes et lydhørt publikum for.

Blogglisten, som er Norges største uavhengige bloggliste, finner du de 200 mest populære bloggene per i dag.

En annen måte å få gode blogger på radaren på, er å sjekke ut dem som blir nominert til prisutdelingen VIXEN Blog Awards, som hvert år hedrer de beste bloggerne innen kategorier som mote, beauty og livsstil, mat, interiør, trening og helse.

 

5. Bruk dine forbindelser på LinkedIn

LinkedIn er en ypperlig arena for rekruttering og nettverksbygging. Det er ikke uten grunn at det gjerne kalles arbeidslivets svar på Facebook. Deler du en oppdatering hvor du ber folk anbefale foredragsholdere, eksperter eller bloggere, kan det hende du blir forbauset over responsen. Folk liker å kunne hjelpe til, spesielt når du spør om hva de mener.

Selv om du ikke har veldig mange forbindelser på LinkedIn, kan innlegget ditt nå ut til en stor brukermasse. Det kommer av at når en bruker kommenterer på, liker eller deler innlegget, blir aktiviteten synlig i nyhetsfeeden hos hans eller hennes forbindelser.

Du kan dessuten se etter forbindelser som har lagt ut innlegg i langformat på LinkedIns publiseringsplattform Pulse (eller som har delt innlegg skrevet av andre). På den måten oppdager du folks ulike kompetanseområder og brennaktuelle temaer i din bransje.

 

Det er ikke nødvendig å ha en publikumsmagnet for å få folk til å melde seg på – du kommer langt med foredragsholdere som er troverdige og har noe verdifullt å formidle.

Iblant er det nettopp personer som ikke er fullt så kjent, men som likevel er fremgangsrike, som viser seg å være de som får best kontakt med deltakerne. Nå vet du hvordan du kan gå frem for å gi dem en plattform.


New call-to-action