6 feil du gjør med dine epost-invitasjoner


6 feil du gjør med dine epost-invitasjoner

Christine Martin | 02. sep 2016
8 minutter lesetid


Du har sikkert mottatt en eller annen e-post som har fått deg til å riste på hodet av irritasjon. Enten fordi den ikke enkelt kunne åpnes på mobil, eller fordi deler av innholdet manglet når du åpnet den. Her er feilene folk ofte gjør med epost-invitasjoner, og hvordan du unngår dem.

 

Du sitter foran pc’en på kontoret og har nettopp laget ferdig epost-invitasjonen som skal sendes ut til dine kunder. Den er kort, konsis og ser fin ut. Du sier deg fornøyd og trykker “send”.

På vei til lunsj sjekker du mobilen og ser at invitasjonen du nettopp sendte ut har tikket inn i innboksen. Du sto selvfølgelig selv på listen for å se til at utsendelsen gikk som den skulle. Du kjenner igjen invitasjonen, men den ser allikevel helt annerledes ut enn hva den gjorde når du testet på pc’en.

Det høres kanskje enkelt og greit ut, men i mange tilfeller går det galt. Mange gjør feil når de sender ut invitasjoner fordi de ikke tar hensyn til at mottakerne åpner eposten i ulike nettlesere, eller på forskjellige enheter som mobil, PC eller tablet. Og resultatet? Vel, eposten ser ikke nødvendigvis like fin ut når den når frem til mottakeren.

 

Her er 6 av de vanligste feilene folk gjør når de sender ut epost-invitasjon:

 

1. Gjør det for komplisert for mottakeren å svare eller melde seg på

Det skal være enkelt å melde seg på eller svare nei dersom man ikke kan komme. Det holder ikke å referere til en epost-adresse man kan respondere til – det må være noe å trykke på som gir deltakeren en fysisk bekreftelse på at de har meldt seg på kurset eller arrangementet, eller ikke kan komme.

 


 Trenger du et bedre verktøy til event-planleggingen din? Last ned og ta i bruk vår gratis sjekkliste.

 

2. Glemmer å optimalisere for ulike nettlesere og enheter

Det er irriterende å motta en epost hvor teksten er delt opp, bildene ikke kan vises, eller rett og slett hvor hele eposten er for stor for skjermen slik at du må bla både nedover og bortover. Det er også frustrerende når teksten og bakgrunnen har fått samme farge og dermed blir uleselig.

Derfor, her er følgende ting du må gjøre for å optimalisere eposten:

  • Invester i responsive epostmaler

Bruk responsive maler som er spesielt tilpasset for eposter og epost-invitasjoner. Disse er allerede laget slik at de er optimalisert for ulike enheter. På denne måten kan du fokusere helt og holdent på innholdet.

  • Optimaliser for mobil

Visste du at hele 48 % av eposter som blir sendt åpnes på mobil, og at 69 % av mobilbrukere sletter eposten dersom den ikke er optimalisert for mobil? (kilde)

For å optimalisere for mobil er det blant annet viktig at du reduserer bildefiler, endrer størrelsen på bilder slik at de blir riktig proposjonert og øke størrelsen på CTA’er og linker slik at de blir enklere å trykke på.

Husk alltid å teste hvordan eposten vil vises i ulike nettlesere og på ulike enheter før du sender eposten. Send alltid en test til deg selv først, og åpne testen både på mobil og på pc’en, for å se at alt er i orden.

LES MER



 

3. Glemmer å segmentere listen slik at eposten sendes til feil personer eller unødvendig mange

Du skal alltid sende epost til en bevisst valgt liste, fremfor å sende til alle du har i systemet ditt. Invitasjonen vil ikke være like relevant for alle, så ikke bruk tid eller skap støy ved å sende ut til uinteresserte personer. Ved å sende til personer som ikke er interessert risikerer du å bli merket som spam eller at mottakerne velger å si nei takk til andre invitasjoner.

Pass også på at alt er i orden med listen, og at den er oppdatert før utsendelse. Har de siste og viktigste adressene blitt lagt til som de skal? Send også i størst mulig grad til navngitte personer og ikke til jobb-eposter.

 

4. Sender for fort

Her gjelder én enkel regel: ikke send eposten før den er klar og alt er på plass. Pass på at:

  • Teksten ikke er for lang

Skriv det du må, men ikke mer. Folk har dårlig tid og vil helst lese så lite som mulig.
Fjern derfor alle unødvendige fyllord og hold deg til den røde tråden.

  • Emnefeltet er forklarende

Epostens emnefelt skal være kort, interessant og ikke minst forklare hva som kommer.

  • Avsenders epost-adresse er 'noreply'

Folk ønsker å ha en interaksjon med mennesker, ikke en datamaskin. Skriv derfor en persons e-post adresse som avsender.

 

5. Upersonlig innhold

Skap personlig innhold og bruk gjerne flettekoder for å sende eposter med mottakers navn. Mottakeren vil føle at du snakker mer direkte til han eller henne.

Pass også på at teksten er av verdi for mottaker. Din epost skal være av så stor verdi for mottakeren at han eller hun leser den, deler den om det er relevant og blir interessert i din bedrift samt hva bedriften kan tilby.



6. Forstår ikke spam-filter

En epost kan være velskrevet, interessant og fin å se på, men om den havner i mottakers søppel-epost er den ikke lenger verdt mye. Pass derfor på at du forstår hvordan spam-filter fungerer slik at du unngår at epost-invitasjonen din havner rett i søpla til mottakeren.

Spam-filtreringen tar for seg en lang liste med kriterier før den avgjør om en e-post er søppelpost eller ikke. Dette inkluderer blant annet:

  • Noen spam-filter vil flagge en epost dersom noen med samme IP-adresse har sendt spam tidligere
  • Spam-filter kan utløses av dårlig koding 
  • Noen spam-filter vil flagge eposter basert på innhold
    • Ikke bruk et stort bilde med teksten lagt i selve bildet
    • Vær forsiktig med en del ord som blant annet ‘gratis’

 

Unngå disse 6 typiske feilene og se at epost-invitasjoner vil bli lekende lett.

New Call-to-action

Andre leste også