Skip to main content

I møte- og arrangementsmarkedet er det stor konkurranse om å tiltrekke deltakere. Det avholdes flere arrangementer og konferanser enn noen gang, og det faglige innholdet holder internasjonalt nivå.

For å stikke seg ut i mengden og nå gjennom til målgruppen må man som arrangør i dag derfor bruke alle tilgjengelige markedsstrategier. Her kommer foredragsholdere inn i bildet.

Mange foredragsholdere og hovedtalere har store og aktive nettverk, både på nett og i omgangskretsen. Får du foredragsholdere til å markedsføre arrangementet til sitt kontaktnettverk, vil du kunne få tilgang til en helt ny gruppe med potensielle deltakere.

I dette innlegget får du fem tips til hvordan du kan få foredragsholdere til å hjelpe deg med å markedsføre ditt arrangement.

 

1. Deling av innhold

Du gir en god del informasjon om arrangementet i sosiale medier, på e-post og i andre kanaler. Få foredragsholderne til å dele dette innholdet. Det gir uante muligheter til å nå ut til svært mange.

De kan for eksempel retweete innhold, og de kan like og kommentere på LinkedIn, Facebook og Instagram. Med engasjement i sosiale medier når budskapet ditt ut til et bredere publikum.

 

2. Lag en promovideo i forkant av arrangementet

Spill inn en kort promovideo (ca. 30 sekunder) med hver foredragsholder og publiser/spons dette i sosiale medier. Dette er blitt ganske vanlig på blant annet LinkedIn.

Slike promovideoer blir liggende på nett som et promoverktøy du kan dele i sosiale medier eller legge til på nettsider eller i blogginnlegg. Hvis du i tillegg får foredragsholderen til å publisere denne videosnutten selv, får du også dratt nytte av vedkommendes nettverk for å spre budskapet.

 

3. Gjesteblogging

Mange foredragsholdere har egen blogg med artikler som de kan tilpasse og bruke som innhold på din blogg.

Som kjent gjør eksterne lenker nettsiden din mer attraktiv i søkemotorer, så gjensidige lenker mellom foredragsholders blogg/nyheter og arrangør er vinn-vinn for alle parter!

 

4. Få foredragsholdere til å promotere arrangementet i e-poster og nyhetsbrev

Lag ferdig korte promotekster eller annonser og få foredragsholdere til å ta dem med i egne e-postkampanjer til sitt nettverk.

 

5. Filmsnutter med god gjennomslagskraft

Med kreative og smarte grep kan videoer gå viralt. Du kan bruke en liten filmsnutt av for eksempel hovedtaleren og dele den på LinkedIn, Vimeo, YouTube, Facebook og Instagram.

Et eksempel på noen som har lykkes godt med dette grepet, er arrangørene av Oslo Business Forum. Da de for et par år siden på konferansens Facebook-side slapp en kryptisk liten filmsnutt som avslørte at noen skulle til Oslo, skjønte “de innvidde” straks at det dreide seg om seriegründeren og digitalguruen Gary Vaynerchuk. Stuntet skapte masse buzz i alle sosiale medier. Dagen etter slapp de hele konferanseprogrammet, til masse medieoppmerksomhet.

Du kan dessuten legge ut videoer fra fjorårets konferanse på nettsiden din eller i sosiale medier, noe som er med på å skape interesse for neste konferanse.

Foredragsholdere kan være de beste ambassadørene for ditt arrangement, hvis du er klar på hva du forventer, og finner den beste måten å gjøre bruk av dem på. De kan bidra til økt engasjement og oppmerksomhet rundt arrangementet, noe som hjelper deg med å markedsføre det mye mer effektivt.

 

New Call-to-action