Skip to main content

Arrangement brukt strategisk som markedsføringsverktøy synliggjør verdier, bygger merkevare, gir presseomtale og skaper forretningsutvikling – ofte med mersalg og nye kunder som resultat.

 

I rapporten 2018 Benchmarks, Budgets and Trends, utgitt av The Content Marketing Institute, svarte 56 prosent av respondentene at arrangement er den markedsføringsformen de bruker mest, til og med mer enn e-postmarkedsføring og annonsering i digitale medier.

Og ifølge rapporten Event Marketing 2018: Benchmarks and Trends fra eventteknologiselskapet Bizzabo mener hele 80 prosent av markedsførere at fysiske møteplasser er en avgjørende faktor for å styrke bedriftens omdømme og bedre relasjoner til eksisterende kunder.Det er ikke uten grunn at arrangement står mer og mer sentralt i B2B-markedet. Stadig flere bedrifter forstår styrken og gjennomslagskraften til et godt gjennomført arrangement.

Vurderer du å satse mer på bruk av arrangement i markedsføringen? Les videre, så får du seks gode grunner til å gjøre det.

Men først ...

 

Hva er egentlig event marketing?

Event marketing, eller arrangementsmarkedsføring, er markedsføring ved hjelp av begivenheter, fra enkel presentasjon av en utstillingsstand til spektakulære lanseringskampanjer eller jubileer. Utvikling av egnet konsept, planlegging, kampanjelansering, gjennomføring og oppfølging kan inngå i event marketing.

Philip Kotler, en av verdens fremste autoriteter innen moderne markedsføring, definerer event slik:

Occurrences designed to communicate particular messages to target audiences.

Altså er arrangement begivenheter som skal bidra til å kommunisere spesifikke budskap til målgrupper. Event marketing handler om nettopp dette, og arrangement blir da et markedsføringsverktøy som har som mål å resultere i emosjonell tilknytning til merket, gjennom samspill mellom arrangementets budskap og deltakere.

 

Hvorfor er arrangementer det kraftigste og viktigste markedsføringsverktøyet i dag?

 

1. Møter og arrangementer som markedsarena gir konkurransefortrinn

Arrangement er en markedskanal som gir beviselig god effekt, spesielt i en tid da det blir stadig større konkurranse om å fange forbrukernes oppmerksomhet gjennom markedsføring i digitale kanaler.

Selv om det er viktig å kommunisere med forbrukerne i digitale kanaler, gir det å knytte kontakt med dem på et personlig plan, gjennom møter ansikt til ansikt, en helt annen dimensjon på kundelojaliteten.

Målgruppekommunikasjon med arrangement gjør at dere når ut med budskapet mye raskere og mer effektivt, til et publikum som er mer mottakelig for det.

Det helt unike med event marketing er at bedrifter kan “kamuflere” reklamebudskap inn i en setting som deltakerne opplever som positivt. Budskapet dere formidler, blir dermed mer positivt mottatt enn ved tradisjonell markedsføring.

 

2. Arrangement er en effektiv markedskanal og kulturbygger

Bedrifter blir flinkere og flinkere til å bruke arrangement som en “knagg” for å skape oppmerksomhet omkring et produkt eller en tjeneste. Når dere lanserer et nytt produkt foran et lydhørt publikum i eventmodus, vil dere kunne få produktaksept mye raskere og mye rimeligere enn om du skulle fronte det i tradisjonelle reklamekanaler.

Arrangement fungerer også ypperlig for rett og slett å gi oppmerksomhet og ros til ansatte for å styrke motivasjon så vel som kultur.

 

3. Arrangement er fremtidens påvirkningsverktøy

I boken Eventledelse og sponsing skriver førsteamanuensis Rune Bjerke ved Markedshøyskolen i Oslo at arrangement blir fremtidens opplevelses- og påvirkningsverktøy:

“Samkjøring og kobling mellom event, andre kommunikasjonsverktøy og mediekanaler kan gi sterk påvirkningskraft og positive effekter i markedet og internt mot ansatte.”

 

Les også: Derfor er fysiske møteplasser viktige i den digitale tidsalder

 

4. Arrangement øker kundetilfredsheten

Gjennom et arrangement får dere gjerne umiddelbare tilbakemeldinger på bedriftens produkter eller tjenester. Dette gir dere muligheten til å gi svar på brukerspørsmål og kjapt ta tak i eventuelle problemer. Eller det kan være at dere får avdekket styrker dere ikke var klar over, og som virksomheten nå kan dra veksler på i enda større grad.

Dette gjør at bedriften ikke bare blir mer fleksibel og tilpasningsdyktig, det gir sannsynligvis også mer fornøyde kunder.

 

5. Målgruppen ønsker å bli kjent med din merkevare utover det digitale

Vi kommuniserer mer og mer via skjerm og tastatur, og det blir stadig enklere å ha videomøter. Til tross for dette – eller kanskje nettopp på grunn av det – har vi mennesker et økende behov for å komme sammen på fysiske, organiserte møteplasser.

Ingen markedskommunikasjon er så sterk som budskap fra menneske til menneske – det å møtes og oppleve sammen på en felles arena. Sterke og verdifulle kunde- og forretningsrelasjoner bygges ved at folk kommer sammen på ordentlig.

 

6. Teknologien er bedre enn noensinne

Takket være fremveksten av gode digitale verktøy har det aldri vært enklere og mer lønnsomt å markedsføre bedriften gjennom arrangement.

Akkurat som Marketo og HubSpot revolusjonerte marketing automation, bidrar påmeldingssystemer og eventapper til at virksomheter og organisasjoner administrerer og gjennomfører arrangementer som gir bedre deltakeropplevelser og høyere involvering enn noen gang før.

 

Arrangementsmarkedsføring i sterk vekst

Eventbransjen har gått gjennom en profesjonalisering, samtidig som stadig flere bedrifter forstår viktigheten av eventer som en del av den helhetlige markedsstrategien.

Bedrifter som ønsker å skape merkekjennskap, øke salg og styrke merkevarens personlighet og image, har fått opp øynene for det enorme potensialet som ligger i å kombinere arrangement med andre (interne og eksterne) markedsføringsverktøy.

Et vellykket arrangement gir potensielle kunder en unik mulighet til å få bedre forståelse av og kjennskap til dine produkter eller tjenester. Bruk av arrangement i markedsføringen er rett og slett den mest effektive måten å nå ut til målgruppen på i 2019 og tiden fremover.

 

New call-to-action