Derfor bør arrangementer være en del av bedriftens markedsplan


Derfor bør arrangementer være en del av bedriftens markedsplan

Mai-Lin Berg Petersen | 17. jun 2019
5 minutter lesetid


Arrangement er en markedskanal som gir beviselig god effekt, spesielt i en tid da det blir stadig større konkurranse om å fange forbrukernes oppmerksomhet gjennom markedsføring i digitale kanaler.

Stadig flere bedrifter forstår styrken og gjennomslagskraften til et godt gjennomført arrangement. Ifølge rapporten Event Marketing 2019: Benchmarks and Trends fra eventteknologiselskapet Bizzabo mener langt de fleste markedsførere at arrangementsmarkedsføring er den aller viktigste markedskanalen for oppnå forretningsmål.

Andre funn i rapporten:

  • Andelen bedrifter som avholder 20 eller flere arrangementer i året, økte med 17 prosent mellom 2017 og 2018.
  • Toppledere flest er positive til virksomhetens arrangementstiltak, men de krever at markedsavdelingen kan dokumentere avkastning på investeringen.
  • Bedriftene som får best resultater, bruker 1,7 ganger mer på arrangementer enn enn snittet i bransjen.

Hovedkonklusjonen i rapporten er at arrangementsmarkedsføring er en av de viktigste markedskanalene for bedrifter i B2B- og B2C-markedet.

 

Hvorfor bør arrangement være en sentral del av bedriftens markedsstrategi?

1. Møter og arrangementer som markedsarena gir konkurransefortrinn

Fysiske møteplasser er en avgjørende faktor for å styrke bedriftens omdømme og bedre relasjoner til eksisterende kunder.

Selv om det er viktig å kommunisere med forbrukerne i digitale kanaler, gir det å knytte kontakt med dem på et personlig plan, gjennom møter ansikt til ansikt, en helt annen dimensjon på kundelojaliteten.

Målgruppekommunikasjon gjennom møter og arrangementer gjør at dere når ut med budskapet mye raskere og mer effektivt, til et publikum som er mer mottakelig for det.

Det helt unike med arrangementsmarkedsføring er at bedrifter kan “kamuflere” reklamebudskap inn i en setting som deltakerne opplever som positivt. Budskapet dere formidler, blir dermed mer positivt mottatt enn ved tradisjonell markedsføring.

2. Arrangement er en effektiv markedskanal og kulturbygger

Bedrifter blir flinkere og flinkere til å bruke arrangement som en “knagg” for å skape oppmerksomhet omkring et produkt eller en tjeneste. Når dere lanserer et nytt produkt foran et lydhørt publikum i eventmodus, vil dere kunne få produktaksept mye raskere og mye rimeligere enn om du skulle fronte det i tradisjonelle reklamekanaler.

Arrangement fungerer også ypperlig for rett og slett å gi oppmerksomhet og ros til ansatte for å styrke motivasjon så vel som kultur.

3. Arrangement er fremtidens påvirkningsverktøy

I boken Eventledelse og sponsing skriver førsteamanuensis Rune Bjerke ved Markedshøyskolen i Oslo at arrangement blir fremtidens opplevelses- og påvirkningsverktøy:

“Samkjøring og kobling mellom event, andre kommunikasjonsverktøy og mediekanaler kan gi sterk påvirkningskraft og positive effekter i markedet og internt mot ansatte.”

4. Arrangement øker kundetilfredsheten

Gjennom et arrangement får dere umiddelbare tilbakemeldinger på bedriftens produkter eller tjenester. Dette gir dere muligheten til å gi svar på brukerspørsmål og kjapt ta tak i eventuelle problemer. Eller det kan være at dere får avdekket styrker dere ikke var klar over, og som virksomheten nå kan dra veksler på i enda større grad.

Dette gjør at bedriften ikke bare blir mer fleksibel og tilpasningsdyktig – det gir sannsynligvis også mer fornøyde kunder.

5. Målgruppen ønsker å bli kjent med din merkevare utover det digitale

Vi kommuniserer mer og mer via skjerm og tastatur, og det blir stadig enklere å ha videomøter. Til tross for dette – eller kanskje nettopp på grunn av det – har vi mennesker et økende behov for å komme sammen på fysiske, organiserte møteplasser.

Ingen markedskommunikasjon er så sterk som budskap fra menneske til menneske – det å møtes og oppleve sammen på en felles arena. Sterke og verdifulle kunde- og forretningsrelasjoner bygges ved at folk kommer sammen på ordentlig.

 

Les også:

Derfor bør små og mellomstore bedrifter ha flere arrangementer

Derfor er fysiske møteplasser viktige i den digitale tidsalder

 

Slik kommer du i gang med arrangementsmarkedsføring

Når du og din bedrift først har bestemt dere for å bruke arrangement som et ledd i virksomhetens markedsføringsstrategi, er neste steg å sette i gang med planleggingen av arrangementet.

God – og tidlig – planlegging er nøkkelen til et vellykket arrangement. Uavhengig av hvilket arrangement du skal lage, er det lurt å starte med en sjekkliste.

Last ned fiks ferdig sjekkliste, slik at du kan sikre at alt er på plass og lose arrangementet trygt i havn.

 

Bruker du i tillegg gode digitale verktøy for påmelding og deltakerhåndtering, blir arbeidet enklere og prosessene mer ryddige.

Et godt digitalt system gir enkelt tilgang til alle i teamet, slik at alle til enhver tid har oversikt over oppdatert informasjon om deltakerne og det som er relevant for deres oppgaver.

I tillegg kan dere opprette nettside for arrangementet, slik at dere får samlet all verdifull informasjon på ett sted. Deltakere har alltid spørsmål og ting de lurer på, og med nettside for arrangementet blir det enkelt for dem å finne svar.

 

Konklusjon

Arrangement brukt strategisk som markedsføringsverktøy synliggjør verdier, bygger merkevare, gir presseomtale og skaper forretningsutvikling – ofte med mersalg og nye kunder som resultat.

Alt tyder på at arrangementsmarkedsføring vil beholde sin posisjon som en av næringslivets mest effektive aktiviteter i merkevarestrategien – i 2019 og videre fremover. Dette er mye takket være fremveksten av gode digitale verktøy, som gjør at det aldri har vært enklere og mer lønnsomt å markedsføre bedriften gjennom arrangement – og å bevise ROI-en i det.

Påmeldingssystemer og eventapper bidrar til at virksomheter og organisasjoner administrerer og gjennomfører arrangementer som gir bedre deltakeropplevelser og høyere involvering enn noen gang før.

 

New call-to-action

 

Derfor bør arrangementer være en del av bedriftens markedsplan
Skrevet av Mai-Lin Berg Petersen

Mai-Lin er seniorrådgiver i Proviso AS og en av veteranene på CST. Hun har vært med på å utvikle store deler av Proviso-systemet og er med 10 års fartstid i selskapet ekspert på systemet, support, service, opplæring og produksjoner. Hun har utdanning fra hotellfagskole i Sveits og bachelorgrad fra USA. Mai-Lin har mer enn 20 års erfaring innen hotell, restaurant og kurs og konferanse fra både inn- og utland. Når hun ikke jobber, er hun ofte på tur i skog og mark eller sitter i sofakroken med strikketøyet.

Andre leste også