Hvordan bruke frokostseminar som markedsføringsverktøy?


Hvordan bruke frokostseminar som markedsføringsverktøy?

Christine Martin | 17. jan 2017
7 minutter lesetid


Flere og flere bransjer har skjønt at frokostseminarer er et effektivt markedsføringsverktøy. Et frokostseminar er en ypperlig mulighet til å vise frem bedriftens kompetanse – og i samme slengen gi nåværende og potensielle kunder faglig påfyll og inspirasjon. 

Ikke minst byr du deltagerne på nettverking og gratis mat.

 

Hvorfor arrangere frokostseminar?

Enkelte vil kanskje hevde at et frokostseminar ikke er like effektivt som en salgspresentasjon én til én, siden den som holder innlegget, må fange oppmerksomheten til et større publikum.

Faktisk er det motsatte tilfelle. Fokuset skal nemlig ikke ligge på å selge, men på å prate om et tema som virkelig fenger deltagerne og har nytteverdi for dem. Hva er utfordringene og bekymringene de har i sin arbeidshverdag? Og hvordan kan dette løses?

Et bra frokostseminar har to store fortrinn i forhold til et salgsmøte. For det første vil den som holder innlegget på et seminar, automatisk bli sett på som en ekspert (tross alt har det møtt opp en forsamling for å høre vedkommende prate om et tema). For det andre er et frokostseminar mindre påtrengende enn en salgspresentasjon – og derfor lettere å markedsføre.

 


Frokostseminar som en del av bedriftens salgsprosess

Et av de viktigste spørsmålene å stille seg når du planlegger frokostseminaret, er: Hvordan inngår det egentlig i bedriftens øvrige salgsprosess? markedsføringsverktøyHer har du som regel to alternativer. Du kan bruke seminaret til å knytte til deg nye relasjoner.
Eller det kan brukes til å gi verdi til de relasjonene du allerede har (med både kunder og prospekter). Vi anbefaler at formålet med seminaret først og fremst bør være å gi verdi til nåværende kunder og kontakter. Dersom du knytter nye kontakter på det samme seminaret, er det å regne som en bonus.

 

Valg av tema

Det rette temaet for frokostseminaret gjør ikke bare at du får publikum i din hule hånd, det gjør dessuten seminaret lettere å markedsføre. Og når det gjelder å velge tema, er tommelfingerregelen at fokus er tingen. Det kan kanskje virke som et lite paradoks, men temaer som er mer spisset, tiltrekker ofte flere deltakere enn mer generelle temaer.

Det er viktig at temaet for seminaret er dagsaktuelt, relevant og spennende nok til å tiltrekke målgruppen din. Hvilke konkrete utfordringer har bransjen? Hvordan kan frokostseminaret by på løsninger på disse utfordringene?

 

Del av kunnskapen du sitter med

En nokså vanlig problemstilling er at folk som holder foredrag/innlegg på seminar, vegrer seg for å dele av kunnskapen de sitter med – i frykt for at deltakerne da ikke lenger vil ha behov for tjenestene deres. Faktum er at den virkelige verdien ikke ligger i informasjonen du deler på seminaret, men i din evne til å ta i bruk denne informasjonen.

Deler du velvillig av kunnskapen din, vil deltakerne garantert stå i kø når seminaret er over – for å snakke om sine utfordringer og be om hjelp og innspill fra deg.

 

Fordelene med å bruke en ekstern foredragsholder

Flere og flere bedrifter erfarer at det er viktig å få med seg en ekstern foredragsholder med utvidet kompetanse om tematikken for seminaret denne morgenen. Gevinsten i dette ligger på flere nivåer.

Bruk av ekstern foredragsholder viser at bedriften …

  • har et utvidet kompetansemiljø og ikke er redd for å knytte til seg eksterne aktører
  • er villig til å bruke ressurser for å forsterke eget budskap
  • ikke er redd for å gå ut over egen tematikk
  • tar publikum på alvor, ved å hyre inn en bransjeautoritet på det aktuelle temaet 

Faktisk viser det seg at flere melder seg på når du bruker eksterne foredragsholdere, fordi dette gjerne er personer som allerede har en fremtredende posisjon i miljøet.

Med noen eksterne foredragsholdere blir det dessuten enklere å nedtone eget salgsbudskap og flette dette inn i et seminaroppsett.

 

«Men jeg er jo ikke en proff foredragsholder!»

Hvis det derimot er du selv som har fått oppgaven med å holde innlegg på frokostseminaret, har vi gode nyheter til deg: Faktum er nemlig at du slett ikke behøver å være noen ringrev i foredragsgamet for å holde innlegg på dine egne seminarer. Forutsatt at du arrangerer seminarer som faller inn under din ekspertise, vil detaljkunnskapen du sitter med, gi deg en troverdighet som mer drevne foredragsholdere ofte må jobbe hardere for å oppnå.

Har du på plass kunnskapen om temaet, er det ikke vanskelig å innfri de andre to kriteriene for å være en habil foredragsholder. Du må være i stand til å prate avslappet foran en forsamling. Og som vi var inne på lenger opp: Du må være i stand til å presentere kunnskapen din på en enkel og lettfattelig gjør-det-selv-måte.

 

Markedsføring av frokostseminaret

Å arrangere frokostseminar er i vinden som aldri før, så vær tydelig i markedsføringen på hvordan dette arrangementet skiller seg fra andre. Hva kan de som kommer, forvente seg? Hva vil de lære?

Jo flere som får nyss om arrangementet, desto større sannsynlighet er det for at folk kommer. Bruk de kanalene der du treffer målgruppen din. Vær tydelig og enkel i budskapet, og gjør veien kort til å melde seg på. Husk dessuten å opprette en hashtag for arrangementet. Dermed kan gjestene sette i gang med diskusjoner i sosiale medier.

Send ut profesjonelle invitasjoner i god tid i forveien, slik at de du ønsker på seminaret, ikke allerede har fullbooket kalenderen sin. Flere bedrifter sørger for å sende ut invitasjonen til minst ti ganger flere enn det de ser for seg skal komme. Ingenting imponerer deltakerne mer enn stinn brakke. Hvis du først skal legge tid og krefter i å arrangere et frokostseminar som gir «valuta for pengene», bør du absolutt sørge for å invitere nok folk til at seminaret blir en publikumstreffer.

 

Oppfølging: Be om tilbakemeldinger og evaluer

Be alltid om tilbakemelding i etterkant fra de som var på frokostseminaret. Send gjerne med et lite spørreskjema i takkemailen med presentasjonen vedlagt. Skjemaet kan ta for seg innholdet, foredragsholder, lokaler eller annet du ønsker tilbakemelding på. Hva var bra / mindre bra? Finnes det forbedringspotensial?

Husk dessuten å spørre deltakerne om de ønsker mer informasjon fra dere, eventuelt et møte eller annet som kan gi dere verdi. I mailen kan du også legge ved informasjon om kommende frokostseminarer du skal avholde.

Gå gjennom tilbakemeldingene med teamet ditt. Det er viktig at de som har gitt lyd fra seg, opplever at de er blitt hørt neste gang de kommer. Forbedringspotensialet kan ligge i enkle ting som kvaliteten på kaffen, flere rundstykker og wienerbrød eller lengden på innlegget. Gjør justeringer på neste frokostseminar du arrangerer, slik at det blir enda bedre.

 

New call-to-action

LES OGSÅ:

Hvordan bruke frokostseminar som markedsføringsverktøy?
Skrevet av Christine Martin

Christine Jacobsen Martin er styreleder i Proviso AS og har lang erfaring innen markedsføring, kommunikasjon og prosjektledelse, de siste 15 årene rettet mot møte- og konferanseindustrien. Hun er den som overordnet styrer utviklingen av Provisos tjenester i retning av det kundene ønsker seg og markedet krever. Når hun ikke jobber er hun ute og sykler eller løper, alltid på jakt etter noe som er mer slitsomt enn sist.

Andre leste også