Skip to main content

Arrangement er et effektivt verktøy for å generere leads. Men for å lykkes med arrangement som markedskanal må du ha en klar strategi.  

Arrangement blir fremtidens påvirkningsverktøy. Det hevder førsteamanuensis Rune Bjerke i boken Eventledelse og sponsing.

Møter og arrangementer gir nemlig bedrifter en ypperlig mulighet til å nå målgruppen med sitt reklamebudskap og knytte forbindelser som markeds- og salgsavdelingen kan bruke til å bygge lønnsomme kunderelasjoner. Og få ting gjør salg gladere enn når du serverer dem varme, kvalifiserte leads fra arrangementet.

 

Slik legger du til rette for å få kvalifiserte leads fra arrangementer

Hvis fysiske møter og arrangementer ikke er en del av din markedsstrategi i 2019, går du glipp av store muligheter til å generere leads, øke salget og vokse som virksomhet.

Men for å generere gode leads med ditt arrangement må du ha en klar strategi som gjør at folk melder seg på og er villig til å gi deg sine kontaktopplysninger.

Her er fem tips til å få flest mulig kvalifiserte leads fra dine møter og arrangementer:

 

1. Få de rette personene til å melde seg på

Før du begynner å planlegge logistikken rundt arrangementet, må du avklare hvem du lager arrangementet for. Hvem skal du invitere?

Lag gode personas for ditt arrangement. Hvor bor de? Hvilken stillingstittel har de? Hva leser de om på nett? Hva måles de på, og hvilken rolle har de i kjøpsprosessen?

Får du dette på plass tidlig, er det større sjanse for at de som møter, vil bli kvalifiserte leads. Når du har god forståelse av målgruppen din, får du dessuten markedsført arrangert enda mer effektivt. Ikke minst blir det tydeligere hva verdien er for deltakerne.

 

2. Forbered godt faglig innhold som treffer målgruppen

Du kan markedsføre arrangementet som bare det, men det hjelper lite hvis ikke det faglige innholdet oppleves aktuelt og relevant av dem du inviterer.

Hvem passer arrangementet for? Definer hvem dere forventer at deltar på arrangementet, og hvem dere mener det vil passe best for. Dette kan ofte være to–fire ulike grupper, som for eksempel

  • Personer fra bransjen
  • Personer som er interessert i et tema
  • Personer som tar avgjørelser på dette temaet i sin bedrift/organisasjon
  • Nåværende kunder

I invitasjonen bør du ha med kort og konsis informasjon om tematikken og det faglige innholdet, og om hva som er hensikten med arrangementet. Hvorfor skal folk komme på akkurat ditt arrangement? Få dette budskapet inn i markedsføringen også, da det er med på å pirre nysgjerrigheten og styre forventningene hos de som vurderer å melde seg på.

 

3. Gjør det så enkelt som mulig å melde seg på

Det er to ting som er ekstra viktige å huske på når det gjelder registreringen.

  1. Det være enkelt å melde seg på. Registreringssider som tar lang tid å laste eller ikke er mobilvennlige, kan gjøre du går glipp av deltakere i prosessen.
  2. Du må benytte registreringen til å få samlet inn akkurat den informasjonen du trenger. Da blir også deltakeropplevelsen bedre.

Med et profesjonelt system for påmelding og håndtering av deltakere kan du opprette en registreringsside som enkelt lar deg håndtere både enkle og avanserte arrangementer. Jo enklere registreringsprosessen er, desto færre faller av underveis. Dermed bidrar et godt påmeldingssystem til at du får flere deltakere som kan bli kvalifiserte leads.

LES OGSÅ: Har du husket å spørre deltakerne om alt du trenger?

 

4. Sett målekriterier for suksess

Møter og arrangementer er en ypperlig markedskanal for å generere leads, men det skal et visst budsjett til. Derfor er det ekstra viktig å kunne beregne avkastning (ROI) på arrangementet. Hva vil dere få igjen per krone dere investerer? Hvor mye kan dere bruke på promoteringen av arrangementet?

Når dere har målsetningene og målekriteriene på plass fra starten av, blir det lettere å forsvare utgiftene og vise til hvilke utsikter arrangementet gir til fremtidig salg.

I dette innlegget skriver vi om hvordan du beregner ROI på ditt arrangement.

 

5. Bestem dere på forhånd for hvordan dere skal følge opp leads i etterkant

For å sikre så mange leads som mulig er det viktig at dere kjapt følger opp etter arrangementet. Velg derfor et påmeldingssystem som gjør det lett å sende ut evaluering til alle fremmøtte deltakere i etterkant, og hvor det er enkelt å dele denne informasjonen med salgsavdelingen. På den måten kan salgsavdelingen smi mens jernet er varmt og ta kontakt med kvalifiserte leads rett etter arrangementet.

Sjekk gjerne også om påmeldingssystemet du benytter, har mulighet til å integrere med eget CRM-system, slik at informasjonen kan sendes rett dit for videre håndtering.

 

Hent inn flere leads med event marketing

Å generere leads er ikke den eneste gevinsten av å avholde arrangementer, messer og møter, men det utgjør en sentral del av bedriftens markeds- og salgsstrategi. Å sette i gang med event marketing uten en klar strategi for å generere og kvalifisere leads er litt som å prøve å tenne bål uten fyrstikker, flint eller fyrstål.

Følger du disse tipsene til god leadsgenerering, er du derimot på god vei til å “få fyr på” ditt neste arrangement.

Vil du vite mer om event marketing, og hvorfor det er en effektiv måte å generere og kvalifisere leads på? Last ned vår gratis e-bok Event marketing – en sentral del av bedriftens markedsstrategi. 

 New call-to-action