Skip to main content

Møte- og eventbransjen fortsetter sin rivende utvikling, drevet av teknologiske nyvinninger, endrede forbrukerpreferanser og globale utfordringer. 

I år som i årene før tar vi en nærmere titt på trender og utviklingstrekk som vi mener vil sette størst preg på året som ligger foran oss. 

Denne gang har vi hentet innsiktene hovedsakelig fra den anerkjente rapporte Skift Meetings Megatrends 2025.

 

Deltakeropplevelser blir skreddersydd ved hjelp av kunstig intelligens

Det har lenge ligget i kortene at kunstig intelligens (KI) og maskinlæring vil ta personalisering av arrangementer til nye høyder. I år begynner KI-drevet eventteknologi virkelig å levere varene.

Ved å analysere store mengder data og identifisere mønstre kan KI tilby skreddersydde anbefalinger for deltakere, som hvilke sesjoner de bør delta på, og hvilke personer de bør nettverke med. Dette skaper en mer engasjerende og utbytterik opplevelse for hver enkelt deltaker.

Som vi skrev om fjorårets innlegg om arrangementstrender, kan du bruke KI-teknologi til å lage prognoser om behov og preferanser som deltakerne dine har. Denne informasjonen kan du bruke til f.eks. å skrive enda bedre og mer personaliserte invitasjoner og markedsføre arrangementene dine mer målrettet.

Personalisering bidrar til økt engasjement, avkastning og deltakertilfredshet. Men det krever veloverveid bruk av teknologien, og at du som arrangør overholder krav til datasikkerhet og personvern. 

Arrangements- og deltakerdata må naturligvis sikres i henhold til GDPR, slik at opplysninger ikke havner på avveie og misbrukes. Dette innebærer at KI-løsningene du bruker for å skape personaliserte deltakeropplevelser, må oppfylle GDPR-krav og ivareta datasikkerhet og personvern i alle ledd.

 

Kravene til bærekraft blir enda strengere

Bærekraft har blitt en integrert del av møter og arrangementer. For å møte både regulatoriske krav og deltakernes forventninger velger miljøbevisste arrangører lokaler og samarbeidspartnere som har grønne tiltak på plass. 

Fokuset på bærekraft fortsetter med uforminsket styrke i 2025 og videre fremover, anført av strengere EU-direktiver. Det forventes at du som arrangør er deg ditt samfunnsansvar bevisst og lager arrangementer med så lite miljøavtrykk som mulig. 

EU bærekraftsdirektiv (CSRD) vil pålegge større norske selskaper å rapportere om bærekraftsforhold, inkludert miljømessige, sosiale og styringsmessige aspekter. Dette innebærer at arrangementer må dokumentere sin miljøpåvirkning og iverksette tiltak for å redusere denne. 

Direktiv om grønnvasking (Green Claims Directive) krever at miljøpåstander er pålitelige og verifiserbare, noe som forhindrer villedende markedsføring. Dette betyr at du som arrangør må sikre at dine eventuelle bærekraftspåstander er godt dokumentert. 

 

Det autentiske trumfer det estetiske

Autentisitet og ekthet har blitt en sentral drivkraft i dagens opplevelsesbaserte eventmarked. Deltakere ønsker å koble seg på kulturer, natur og lokalsamfunn gjennom ekte og meningsfulle opplevelser (i stedet for overfladiske, "Instagram-vennlige" øyeblikk). 

Arrangementer som integrerer lokal kultur, mat og natur, skaper dypere engasjement og etterlater et varig inntrykk. 

Dette skiftet krever at du fokuserer på å skape faglig innhold og underholdning som treffer målgruppen på et dypere nivå. Det handler om å bygge tillit og legge til rette for møteplasser som oppleves genuine.

 

Møter og arrangementer legges til utradisjonelle steder

Også i år preges arrangementsbransjen av høye kostnader. Arrangører gjør derfor stadig kreative grep med budsjettene de har til rådighet. For å skape eksepsjonelle deltakeropplevelser som gir enda høyere utbytte (og ROI), velger arrangører mangfoldige og unike lokasjoner for sine events.

Flere ønsker å bruke unike arrangementssteder utover «standard» kjedehotell. Ulike slags gårdslokaliteter og frittstående hoteller har blitt mer populært og byr på morsomme, minneverdige og engasjerende opplevelser. Det er populært med steder hvor man kan oppleve noe annerledes – kortreist økologisk mat eller kort avstand til strand/skog.

 

Arrangementer blir enda mer aktivitets- og opplevelsesbaserte 

I år blir det enda viktigere å legge til rette for morsomme og engasjerende/interaktive aktiviteter og sanseopplevelser som overrasker og inspirerer. 

Opplevelsesbaserte arrangementer blir stadig mer etterspurt, noe som får flere og flere arrangører til å bake inn elementer som gamification, verdispill og teambuilding. Slike tiltak, der deltakere kan delta aktivt i stedet for bare å observere “fra sidelinjen”, bidrar til at det knyttes enda sterkere bånd, og at læringsutbyttet blir bedre. 

Alt i alt gjør opplevelsesbaserte aktiviteter sitt til at deltakerne sitter igjen med inntrykket at arrangementet var profesjonelt gjennomført fra A til Å.

LES OGSÅ: Proviso og Let’s play – et partnerskap som gir enda mer verdi for våre kunder

 

Det store bildet

Megatrendene som har formet arrangementsbransjen de siste to–tre årene, fortsetter: Arrangementer forventes å være bærekraftige, involverende, minnerike og personaliserte. Det er avgjørende å ha innsikt i deltakeres demografi, å finne unike arrangementssteder og å investere i faglig innhold som skiller seg ut i mengden. 

Som en ramme rundt det hele må du sørge for at teknologi skaper engasjerende opplevelser og gjør alt enklere og mer tilgjengelig for deltakeren.

For å klare å lage møteplasser som lever opp til disse forventningene, må du som arrangør være enda mer tilpasningsdyktig, dra nytte av KI-løsninger og omfavne kreative, interaktive aktiviteter som styrker engasjement, involvering og læring blant deltakere.

Proviso – med vårt datterselskap Let’s play – tilbyr en helhetlig plattformsom hjelper deg med å levere på trendene i bransjen og å gjøre arrangementene dine enda mer effektive, minnerike og verdifulle.