Skip to main content

Hvis det er du som har fått ansvaret for å markedsføre og promotere arrangementet dere skal ha, da har du en av de viktigste oppgavene. Du må nå ut til målgruppen med eventet, gjøre folk interessert og få folk til å melde seg på.

Uten en effektiv strategi for markedsføringen blir det vanskelig å lykkes med eventet. Kanskje du ikke har så mye erfaring med å promotere arrangementer fra før av?

Her er egenskapene du må ha for å kunne lage og iverksette en effektiv markedsføringsplan og få tak i antall deltakere du ønsker:

 

1. Godt blikk for det grafiske uttrykket

Markedsføring handler ikke bare om salgsteknikk. Det handler om å skape en merkevare, en visjon og en identitet – noe som folk ønsker å bli en del av. Arrangementets grafiske uttrykk er en del av dette, og derfor må du som leder for eventmarkedsføringen klare å skape den rette innpakningen og utformingen, slik at det appellerer til målgruppen.

Du må samarbeide tett med grafisk designer for å utforme promomateriell og sørge for at bedriftsprofilen får et helhetlig og proft grafisk uttrykk på alt av innhold som går ut mot potensielle deltakere, påmeldte og sponsorer.

En sterk merkevarestrategi gjenspeiler arrangementets identitet. Det er viktig å ha en klar og tydelig identitet som gjennomsyrer alle kanaler. Det grafiske uttrykket må implementeres internt og eksternt, og dessuten i all kommunikasjon.

 

2. Et hode for tall

Som leder for eventmarkedsføringen er det din jobb å styre markedsbudsjettet. Du må ta rede på hva slags betalt annonsering som vil gi best resultater, og hvor mye du har råd til.

Du må holde oversikt over utgiftene til betalt annonsering og hele tiden vurdere hvor effektive kampanjene er. Å være analytisk anlagt vil være til stor hjelp når du bruker rapporter, data og målinger for å analysere hvordan markedstiltakene virker inn på billettsalget.

Du må ha evne til langsiktig merkevarebygging og kommunikasjon og samtidig sørge for å bruke kortsiktige og handlekraftige virkemidler (sosiale medier, radio, stuntpromo, osv.) for å booste billettsalget.

 

3. En «nerdete» side

Siden praktisk talt alt av markedsføring er blitt digital, har eventmarkedsførere måttet ta i bruk nye digitale løsninger for å nå ut til målgruppen. For å holde tritt på nett må du forstå deg på moderne markedsføringsverktøy, som for eksempel Google AdWords og pay-per-click-annonsering.

Videre må du holde deg oppdatert på SEO (søkemotoroptimalisering), slik at nettsiden din og alt av innhold får god organisk synlighet. Har du dessuten god peiling på «siste skrik» innen teknologiske verktøy og trender som hjelper til med å automatisere markedsføringen (marketing automation), da får du gjort jobben enda bedre.

 

4. Forkjærlighet for sosiale kanaler

Sosiale medier har åpnet for en helt unik form for markedsføring og spiller en viktig rolle i promoteringen av arrangementer. Det gjør at du knytter kontakt med og engasjerer potensielle deltakere, og du bygger opp et sprell levende og aktivt miljø rundt eventene dine.

Det holder ikke at du brenner for arrangementet. Du må være i ditt ess når du snakker om det på nett, og du må virkelig hige etter å skape kvalitetsinnhold på tvers av ulike plattformer og kanaler.

Som ansvarlig for markedsføringen av arrangementet må du ha en dyp innsikt i demografien du sikter mot – hva de interesserer seg for, hvor du finner dem, og hvordan du får dem engasjert.

 

5. Kreativitet

Ideer, ideer, ideer. For å holde markedsføringen «fresh» må du være på hugget og jevnlig komme opp med nye kampanjer og tiltak. I sosiale kanaler er det en lav inngangssum for å teste nye kommersielle muligheter.

Eventmarkedsførere bruker kreativiteten sin til å klekke ut engasjerende og sosialt delbart innhold. De lager annonser som vekker oppmerksomhet og interesse, finner på pressestunts som skaper overskrifter, kommer med uimotståelige tilbud og inngår lukrative partneravtaler.

Men det handler ikke bare om å være original – hvis en dreven markedsfører ser noe som funker bra i en annen bransje, tenker de seg ikke om to ganger for å teste det ut selv!

6. God til å ordlegge seg

Som eventmarkedsfører må du iblant være tekstforfatter, og derfor må du ha evnen til å uttrykke deg skriftlig.

Du vil måtte skrive tekster til nettsider og landingssider, treffsikre annonsetekster, e-poster, innlegg i sosiale medier, nyhetsbrev og pressemeldinger.

I tillegg til å kunne kunsten å ordlegge seg må du ha kontroll på grammatikk og rettskrivning. Eventmarkedsførere som jobber med byråer og profesjonelle tekstforfattere, må kunne kvalitetssikre materialet disse leverer.

 

7. En fyldig kontaktdatabase

En skikkelig god eventmarkedsfører har et stort kontaktnett og er den fødte nettverksbygger. Du må være på fornavn med de viktigste mediekontaktene i bransjen, og du må ikke være redd for å slenge ut ideer til reportasjer.

Du bør også ha teft for å bygge gode relasjoner med virksomheter og bransjepartnere, og dessuten alltid være på utkikk etter mulige sponsorer.

Les mer: Slik får du foredragsholdere til å hjelpe deg med å markesdføre arrangementet

 

8. Orden i sysakene

Det å være kreativ og velorganisert går ikke alltid hånd i hånd, men en eventmarkedsfører må være både innfallsrik og svært metodisk anlagt.

Du må utvikle markedsplaner og holde oversikt over alle markedsaktiviteter. Det er også viktig å bruke et godt CRM-system for å oppnå en langsiktig og mer solid markedsstrategi.

 

9. En lagspiller

En eventmarkedsfører er gjerne en del av markedsavdelingen, og for å oppnå gode resultater må han/hun ofte samarbeide på tvers av organisasjonen, med salgsapparat, kommunikasjonsavdeling, IT-avdeling, kundeserviceansatte og andre interne avdelinger.

Et tett samarbeid mellom alle parter er avgjørende for å lykkes med eventet, så det å være en lagspiller er en av de viktigste egenskapene.

Og dette gjelder ikke bare for store team innad i bedriften – frilansere og leverandører som du har inngått avtale med, er også en del av teamet ditt. Du må klare å samarbeide tett med dem for å få mest mulig utbytte av deres tjenester.

 

10. Gode lederegenskaper

Som ansvarlig for markedsføringen av arrangementet må du også være en trygg leder.

Du skal fordele arbeidsoppgaver til medarbeidere innenfor markedsområdet, og sørge for høy kvalitet i alle leveranser. Dessuten må du ha evne til å skape teamfølelse og utvikle medarbeidere

Du må være i stand til å gi tydelige beskjeder til frilansere og leverandører, og du må klare å delegere arbeidsoppgaver og formidle en tydelig visjon for hvordan arrangementet ditt skal bli.

Les mer: 8 grunner til at selv profesjonelle eventplanleggere bruker Proviso

 

11. Beslutningstaker

I eventbransjen må du være klar for å ta beslutninger på vegne av kunder og egne arrangementer, også på bakgrunn av ikke aller beste grunnlag. Her handler det om magefølelser, erfaring og ikke å være redd for å ta noen sjanser. I tillegg til at beslutninger ofte må tas raskt.

Les mer: 7 tegn på at du er født til å jobbe med arrangementer.

 

Effektive ledere for eventmarkedsføringen har en drøss med ferdigheter, men det kanskje viktigste trekket er lidenskap!

Brenner du virkelig for det du holder på med, får du inspirasjon og motivasjon til å spre ordet om arrangementet, slik at påmeldingene renner inn.

  New Call-to-action