Skip to main content

Smarttelefonen eller iPaden er fullt oppladet og koblet til internett. Stativet er trygt plassert i perfekt posisjon til å ta tempen på arrangementet. Du er klar for å gå inn på Facebook og sette i gang direktesendingen. Her er del 2 av våre tips til å bruke Facebook Live (del 1 finner du her): Ting du må tenke på når du har trykket på «Send direkte» og showet er i gang.

 

Lag en tittel som fenger

Før du begynner å strømme live, har du mulighet til å skrive inn en beskrivelse av hva sendingen handler om. Dermed kan du pirre seernes nysgjerrighet selv før de får sett levende bilder. Lag en kort og tydelig tittel som får folk til å si: «Dette her må jeg få med meg!»

 

Timing er tingen

Når du starter sendingen, sendes det ut et varsel (med den spennende overskriften du lagde) til følgerne dine om at du sender direkte. Husk at det kan ta en stund før folk klikker på varselet og går inn på siden for å se. Så hvis du legger inn en liten tidsbuffer, blir de glad for at de ikke går glipp av innledningen. Ønsk seerne velkommen, og oppfordre dem gjerne til å legge inn spørsmål du kan svare på der og da.

Ifølge Facebook er den ideelle varigheten på en direktesending minst ti minutter. Jo lenger du er på live, desto mer sannsynlig er det at flere seere kommer til for å få med seg det som skjer. Hvor lenge du bør sende, beror mye på hva du viser. Du kan strømme i opptil fire timer. Underveis vil du kunne se på skjermen om antallet seere går ned. Etter hvert som du får teken på det, vil du finne ut hva som er akkurat passe varighet.

 

Vær forberedt på overraskelser

Det er mye som kan gå litt på tverke når sendingen går live. Vi husker vel alle Plumbo-vokalistens mokkamann-uttalelse på Spellemannsprisen. Og den gangen en toppløs dame dukket opp på skjermen under Giro d’Italia, og kommentatoren Dag Erik Pedersen presterte å si: «Det gikk litt i stå for meg nå.» Heldigvis fikk han etter noen sekunder reddet seg inn med: «Ikke fullt så bokstavelig, da.»

Småpinlig …!

I «gamle dager» gikk slike tabber fort i glemmeboka, men ikke etter at YouTube kom. Slik er det med direktesendinger, og i hvert fall med en relativt ny strømmefunksjon som Facebook Live – et lite arbeidsuhell i ny og ne må man nesten bare regne med. For eksempel at internettforbindelsen er dårlig, slik at overføringen blir hakkete. Seere flest setter imidlertid såpass pris på umiddelbarheten at de gjerne lever med en noe lurvete billedkvalitet og litt smårusk her og der.

 

Kom i dialog med seerne

I motsetning til direktesendt fjernsyn er Facebook Live ment å være en interaktiv opplevelse mellom seerne og den som strømmer. I løpet av de første sekundene av sendingen vil du se at seertallet øker etter hvert som folk klikker seg inn (husk at følgerne på siden får et varsel når du begynner å sende). Underveis blir responsen fra seerne fortløpende synlig som hjerter, tomler og andre emoji-tegn.

Kommentarene ruller og går under videostrømmen, og det er her du virkelig kan få sving på kontakten med seerne. De gir deg tilbakemeldinger, og du kan svare i sanntid. Noe så enkelt som å nevne navnet på dem («Kari fra Kirkenes ser på. Hei, Kari!») vil pirre dem som følger med.

Apropos sanntid: Direktesendingen er ikke helt direkte … Det ser ut til å være en aldri så liten forsinkelse mellom overføringen og kommentarene som kommer inn. Som oftest ikke mer enn noen få sekunder. Hvis du stiller spørsmål til seerne, kan det derfor ta litt tid før svarene begynner å tikke inn.

 

Videoen legges ut på tidslinjen

Når du er ferdig å direktesende, publiseres videoen på tidslinjen på Facebook-siden din. Dermed kan du og andre se den om igjen når som helst. Kommentarene fra direktesendingen ligger under videoen, og også nye seere kan legge inn kommentarer. Hvis du ikke ønsker å ha videoen liggende på tidslinjen, er det bare å slette den. Dessuten kan du redigere tittelen, om du ønsker å ha med mer informasjon. Du kan til og med fremheve videoen, slik at den når ut til enda flere.

Selv om Facebook hele tiden endrer algoritmen (den magiske formelen som bestemmer hva som dukker opp i nyhetsstrømmen), er videoinnhold fortsatt den store trenden. Ved å bruke Facebook Live på ditt arrangement når du ut til veldig mange av dem som ikke er til stede. Og dessuten får du fiks ferdig videoinnhold klart til bruk, noe som gir deg enda større nedslagsfelt på nett.

 

e-bok: et vellykket bedriftsarrangement

 

 

LES OGSÅ: