Skip to content
Prøv gratis
3 min lesetid

Hvordan velge det riktige Event Management systemet for din bedrift?

Featured Image

Synes du det virker fantastisk å ha et fullstendig system for planlegging av alle typer arrangement? Det er det! Ikke bare sparer du tid, men kvaliteten på arrangementet øker og du får flere fornøyde deltakere. Men hvor skal du begynne? Om du skal investere i et Event Management system så er det flere faktorer som spiller inn for hvor riktig dette systemet er for deg og din bedrift.


Kartlegg dine behov

Hvorfor trenger du og din bedrift et Event Management system? Den viktigste forberedelsen du kan gjøre er å kartlegge deres behov. Hva slags arrangementer holder dere? Hvor ofte? Hva er størrelsen på arrangementet? Er du alene om planlegging eller er dere et team? Skriv ned alt dette, samt spørsmål som er viktig for deg å få svar på fra en leverandør.


Lag et krav-spec

Nå når du vet mer om behovene deres, da kan du sette deg ned å definere deres krav-spesifikasjoner. Dette er viktig for å finne et verktøy eller system som tilfredsstiller deres behov fullt ut. Eksempel på slike krav-specs er blant annet at dere ønsker enkel innsjekk via mobil, kanskje dere også ønsker å kunne administrere deltaker-lister osv. Husk at dette er en liste du må ta med til de leverandørene du vurderer. De kan gi deg mer informasjon om hvordan deres system fungerer, samt komme med gode ideer og tips til nye måter å planlegge et arrangement.


Kjemien skal stemme

Enten det er deg selv eller andre i din avdeling som skal ta i bruk systemet, så er det viktig at du har et godt forhold med leverandøren din. Enten du har support-spørsmål eller ønsker hjelp til arrangementplanleggingen, så er viktig at du kan kontakte leverandøren. Om kjemien stemmer, så vet du at du er i gode hender. Da kan du også stole på dem, samt at ved feil eller problemer, så får du den hjelpen du trenger.


Velg skyen

Det er ikke bare bilde-lagring som ligger i skyen idag, de fleste plattformer og systemer tilbyr nå sky-løsninger. Så hvorfor ikke gå for et Event Management system som er tilgjengelig uansett hvor du er hen, i skyen?


Ikke snu på kronene

Det kan være stor prisforskjell på systemene, men husk hva du betaler for. Om du vil ha et system du kan bruke i mange år fremover, til alle type arrangementer og som hjelper deg med å gjøre deltakerne kjempe fornøyde - da er det verdt hver eneste krone. Du kan gjerne regne på verdien av et vellykket arrangement, enten i inntekter fra billetter eller salg. Ofte vil dette rettferdiggjøre prisen for et virkelig godt system.


Ta høyde for vekst

Firmaet ditt har helt sikkert et ønske om vekst og det bør du ta høyde for når du velger leverandør. Selv om deres arrangementer har et par hundre deltakere nå, så kan det hende det vil være bare en brøkdel av deltakerne deres om noe år. Sørg for å velge et system som kan ta vare på deres behov idag, men også i fremtiden.

Se etter moderne og tilpasningsdyktige leverandører

Vi har en digital hverdag hvor utviklingen går utrolig raskt. Pass på at leverandøren du velger klarer å følge med i tiden, enten det er med oppdateringen eller nye funksjoner. Det er flere måter du kan se om leverandøren klarer å tilpasse seg, men det beste er å spørre. Spør dem hvordan de tror fremtiden innen event management ser ut, hva slags trender vi vil se fremover og hvordan deres system holder følge med bransjen.